Vinnertur med Concorde

I fjor var jeg så heldig å vinne en kjempeflott tur til USA med Concorden til Air France. Selve turen hadde en verdi på ca. 90.000 kroner, med lommepenger inkludert.Av: Oddvar Johnsen

Møtet med loungen for passasjerene til Air France som skulle fly med Concorden var flott. Det var flotte møbler og selvbetjening av Champagne og Courvoisier XO (En Cognac som er så dyr at de ikke har den på polet). Her var det jo mulig å drikke seg rik, men i så fint selskap måtte man jo begrense seg, og late som om det var dagligdags med slike forhold.

Ikke øl og pølse akkurat…

Så var det ombord i selve CONCORDEN, en drøm ble virkelighet. En lang, slank sigar, med gode dype stoler som man synker ned i, og så suger man inn atmosfæren. Noen elegante mademoiseller kom rundt for å ta opp bestilling på hva vi ville drikke til den russiske kaviaren. Champagne og kaviar passer godt sammen, så vi valgte det. Champagnen var god, men russisk kaviar høres bedre ut enn det smaker.
Så ble menyen delt ut, og den ene retten flottere enn den andre ble servert sammen med det rette utvalget av viner. Så var det kaffe og mer XO.

Raskt unnagjort

Champagne og kaviar på Concorde.
Foto. Oddvar Johnsen Foto: Oddvar Johnsen
Foto. Oddvar Johnsen Foto: Oddvar Johnsen Vis mer

Jeg hadde nok ventet å merke når vi brøt lydmuren, men vi passerte både Mach 1 (lydens hastighet) og Mach 2 uten at det kunne merkes på andre måter enn at vi så det på hastighetsmåleren inne i kabinen. (Braathens BACK blir nok aldri det samme etter dette.)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Turen over tok 3 timer 23 minutter og 31 sek, og vi landet på J.F.Kennedy Airport i New York.

Sinte fotoobjekter i NY

Der ordnet Air France en Citycar for oss inn til hotellet. Så var det to dager i N.Y. med vandring opp og ned kjente Avenyer og gater, og sightseeing i en åpen buss med to etasjer. Vi satt i 2.etg på bussen, og på turen gjennom byen dukket det opp noen fine motiver, men bussen humpet og slang fra side til side, så fotografering ble ikke så lett.

Ved ett lyskryss i Chinatown stod det en merkelig fremtoning av en kineser, en av dem som satt foran oss tok opp fotoapparatet for å ta et bilde av ham. Da eksploderte han, og han kjeftet og smalt. Han prøvde nesten å klatre opp på bussen. Den stakkars turisten trakk seg tilbake, pakket vekk fotoutstyret - og priste seg lykkelig over at det ble grønt lys.

Hett i Florida

To dager gikk fort, og så var det videre til Orlando i Florida. Da vi kom ut av flyet kjente vi at det var en helt annen temperatur enn i New York. For selv om det var fint i New York, så slo varmen mot oss, og vi var glade for at det var aircondition i leiebilen.

Den første dagen brukte vi til å gjøre oss kjent i området, og til å finne hotellet vi skulle bo på. Det ble en del feilkjøring og leting, for mørket kom så brått på. Janet likte seg ikke like godt på alle stedene der vi kjørte, men med litt hjelp fra lokalbefolkningen kom vi oss frem.

Resten av dagene ble brukt i Disney Magic, Epcot, og Universal Studio sine parker. Vi var imponert over hvor gjennomført rene og fine parkene var, men vi syntes vel at innholdet var litt oppskrytt.

Det komplette kaos

Hjemturen begynte med at vi måtte gå av flyet som skulle bringe oss fra Orlando til New York. Årsaken var tåke på J.F.Kennedy Airport (USA's svar på Gardermoen?) Vi ble sittende på flyplassen i noen timer, før vi kom oss videre. Vi måtte vente så lenge, at flyet vi skulle videre med til Paris hadde gått fra oss. Heldigvis hadde Air France flere fly samme kveld, så etter en tur i Businessloungen, ble vi hentet og plassert ombord i en Jumbojet.
Også her fikk vi servering som småkonger, og da natten senket seg la vi stolene ned, og det ble som en seng.

Neste morgen ble vi vekket til frokost ,og jeg fikk ringt hjem for å fortelle at vi ikke kom med det oppsatte flyet. Da vi kom til Paris måtte vi skynde oss for å rekke det flyet som det var ordnet plass på, slik at vi kunne komme oss til København, og så videre til Sola.

Overbooking

Vi rakk det akkurat, men hva hjalp det? Dette flyet var nå overbooket, og vi måtte ut igjen. De kunne bare beklage, og de prøvde å få oss hjem på alle mulige måter , men alle fly hjem var fulle. Så løsningen ble at vi måtte vente i 6 timer, og som erstatning for ulempen fikk vi 3000 Franc, middag, telefonkort, pluss at vi hadde fri tilgang til Business Loungen. Så det ble mer XO og dype skinnstoler på oss. Da vi omsider kom oss avgårde fra Paris, var også dette flyet noe forsinket. Det gjorde at vi måtte løpe da vi kom til Gardermoen, for å rekke Braathens siste fly hjem til Sola.

Bagasje og tollere hadde vi ikke tid til å bry oss om. Så nå har vi også vært på Gardermoen, vi har ikke sett flyplassen, bare løpt igjennom den. Heldigvis var også Braathens litt forsinket, så vi rakk flyet hjem. Når det gjaldt bagasjen, så hadde vi ikke sett noe til den siden vi sjekket inn i Orlando. Den skulle hentes i Oslo, men der hadde vi ikke tid, så vi måtte etterlyse den da vi kom til Sola. Neste dag kl. 08.00 ringte de fra Braathens, og forsikret oss om at bagasjen stod trygt på Sola, og at de kunne bringe den hjem til oss.