Ville og urimelige gebyr

En familie måtte ha nye billetter etter å ha mistet de første, og Braathens krevde 500 per billett for å gi dem nye. Urimelig høy pris, sier Reklamasjonsnemnda for rutefly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
 Foto: Ken Hansen
Foto: Ken Hansen Vis mer


De fleste flyselskaper krever gebyr for å gi deg nye billetter, om du skulle være så uheldig å miste originalene. Men nå har reklamasjonsnemnda for rutefly avsagt en kjennelse der de fastslår at slike gebyr ikke kan være urimelig høye.

Saken som nylig ble tatt opp i nemnda, gjelder en familie på fire som mistet sine billetter. De fikk skrevet ut nye, men måtte betale hele 500 kroner per billett for den tjenesten. Det syns familien var drøyt, og det samme sier reklamasjonsnemnda.

I følge vilkårene, sier Braathens

Braathens krever gebyr på 500 per billett for å skrive ut nye, og sier dette er omtalt i selskapets transportvilkår. Videre fremholder Braathens at de setter beløpet så høyt for å unngå misbruk og et stort omfang av duplikatbilletter.

Nemnda har finlest vilkårene, og sier at Braathens skriver at de kan kreve et rimelig gebyr for denne tjenesten for å dekke administrasjonsutgiftene. At 500 kroner er rimelig og i samsvar med de kostnader Braathens har for å skrive ut nye billetter, går nemnda imidlertid ikke med på. Flertallet i nemnda mener at uttrykket "rimelig gebyr" krever en nøktern og forsiktig kostnadsvurdering.

Kuttes med 400 kroner

Nemnda mangler opplysninger om Braathens kostnader for billettutstedelse, og foretar i sin saksbehandling en skjønnsvurdering av dette aktuelle tilfellet. Den uheldige familien tilkjennes 1.600 kroner i prisreduksjon, noe som innebærer at gebyret for de nye billettene er kuttet fra 500 til 100 kroner per billett.

Dette er en flertallsavgjørelse, der reklamasjonsnemndas bransjerepresentanter ikke var enige i utfallet.

Tips

Denne saken viser at det lønner seg å stille spørsmål ved gebyr du måtte bli pålagt. Reklamasjonsnemnda for rutefly behandler skriftlige klager fra kunder hos Braathens, SAS og Widerøe, samt kunder som har benyttet reisebyrå til å kjøpe tjenester av disse flyselskapene.

Misfornøyd? Slik klager du på flyreisen.

Les hvordan det går med andre som klager i reklamasjonsnemndene for selskapsreiser og flyreiser



Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!