<strong>AVLYST FERIE:</strong> Mange hadde allerede bestilt og betalt ferien, da corona-viruset rammet. Nå vil regjeringen at de skal vente opptil tre måneder på å få refundert pengene. Dette er Forbrukerrådet sterkt imot, og sier de har fått henvendelser fra fortvilte forbrukere som trenger pengene nå. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
AVLYST FERIE: Mange hadde allerede bestilt og betalt ferien, da corona-viruset rammet. Nå vil regjeringen at de skal vente opptil tre måneder på å få refundert pengene. Dette er Forbrukerrådet sterkt imot, og sier de har fått henvendelser fra fortvilte forbrukere som trenger pengene nå. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Coronaviruset

- Vil ramme familier hardt økonomisk

Regjeringen vil gi reiselivsnæringen bedre tid til refusjoner. Men dette vil føre til at det tar lenger tid før forbrukerne får tilbake pengene sine.

Publisert

Reisebransjen er i økonomisk krise, som veldig mange andre bransjer akkurat nå. Og som for mange andre bransjer så jobber regjeringen med å finne løsninger som gjør at det fremdeles skal være bedrifter og arbeidsplasser på den andre siden av corona-krisen.

For reisebransjen har regjeringen blant annet foreslått å endre noen punkter i pakkereiseloven som handler om frist for refusjoner, og i tillegg hvordan disse refusjonene kan gjøres.

Pakkereiseloven regulerer forpliktelser mellom kjøper og selger av pakkereiser, og omfatter blant annet hva som skal skje dersom reisen avlyses eller kunden avbestiller.

Ifølge loven skal kunden få tilbakebetalt pengene innen 14 dager dersom reisen avlyses.

Nå har regjeringen foreslått å midlertidig endre dette punktet:

De foreslår en tremåneders frist for tilbakebetaling av kansellerte pakkereiser.

Dette er Forbrukerrådet sterkt imot og de hevder at forslagene vil ramme mange familier hardt økonomisk.

- Forbrukere fortviler

De påpeker at forslagene vil innebære at familier må vente lenge på å få tilbakebetalt store summer.

- Mange forbrukere har utestående beløp på opptil 60.000 kroner, hevder Forbrukerrådet, og viser i sitt høringssvar til henvendelser de har fått fra forbrukere som fortviler over at de er blitt permittert, står i kø for å få dagpenger fra NAV - og at de trenger pengene.

«De kan ikke forstå hvorfor de skal yte selskapene kreditt når de selv må ta opp forbrukslån for å leve frem til de får dagpenger eller utbetaling fra reiseselskapet. Beløpene som de har utestående er så høye at de kan leve på beløpene i 1-2 måneder, mens de nå må ta opp lån for å håndtere utgiftene,» skriver Forbrukerrådet til Barne- og familiedepartementet i sitt høringssvar.

– Ikke alle forbrukere står fritt til å velge når de skal reise på tur, eller har råd til å vente lenge på å få refusjon. Mange forbrukere har også fått en ny økonomisk hverdag, sier Inger Lise Blyverket, direktør for Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mener regjeringens forslag er grunnlovsstridig og etterlyser tiltak som sikrer at reiseselskapene kan innfri sine forpliktelser overfor sine kunder.

De mener regjeringen bør se til Danmark og deres løsning slik at pakkereisearrangører tilbys direkte lån og støtte for å unngå konkurs.

De kritiserer at det er forbrukeren som gjøres til en ufrivillig långiver:

«Vår tilnærming er at i en krisesituasjon som vi nå opplever må staten inn som långiver og sikre likviditeten til de ulike selskapene. At forbruker gjøres til en ufrivillig långiver vil ramme skjevt og ikke minst de mange som selv nå opplever å bli permittert og som trenger penger de har utestående,» skriver Forbrukerrådet til departementet.

Tilgodelapp bør være frivillig

Et av forslagene er at det skal åpnes for å innføre en ordning med tilgodelapp eller voucher - som altså er en kredittnota hvor forbrukeren kan ta dette ut i en reise ved et seinere tidspunkt.

«Departementet vil legge til rette for innføring av en slik ordning (kreditnota/voucher/tilgodelapp, red.anm.) og vil anbefale at slike kreditnotaer brukes i størst mulig utstrekning,» heter det i lovforslaget.

Her understreker Forbrukerrådet at dette er noe som må være frivillig:

- Forbrukere må kunne velge fritt om de ønsker refusjon eller tilgodelapp, uttaler Blyverket og Forbrukerrådet i en pressemelding.

De henviser til at EU-kommisjonen stiller flere krav for at en slik tilgodelapp-ordning skal være akseptabel i henhold til pakkereisedirektivet, som at det skal være frivillig; at det når som helst skal kunne innløses i kontanter eller ny reise og at kreditnotaen må være sikret ved en eventuell seinere konkurs.

Forbrukerrådet kommenterer at de ser det som positivt at det legges opp til at beløpet automatisk skal refunderes etter en viss tid dersom forbrukeren skulle glemme eller miste tilgodebeviset:

«Forbrukerrådet er kjent med at store verdier bortfaller hvert år som følge av at tilgodelapper og gavekort foreldes. En automatisk utbetaling fjerner etter vårt syn disse utfordringene. Alternativet der kreditnotaen må innløses senest ett år etter at UDs reiseråd som følge av Covid-19 er opphevet er også fornuftig, og gir en viss fleksibilitet dersom den nåværende situasjonen blir langvarig,» skriver Forbrukerrådet i høringssvaret.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer