Vil ha mer penger for å lokke turister til Nord-Norge

Oslo (NTB): Reiselivsnæringen i Nord-Norge ønsker mer statlige penger til markedsføring av regionen som vinterdestinasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torsdag møtte de næringsministeren og 15 andre aktører i et nytt råd for reiseliv.

- Vi ønsker bedre rammebetingelser for reiselivet, og for oss i Nord-Norge betyr det bedre infrastruktur og bedre markedsføring slik at vi kan konkurrere bedre med blant annet Finland, sier Inger Persen, leder av Finnmark Reiseliv.

Les også: Norgesferie hele året

Det er sommersesongen som er viktigst for steder som Lofoten, men turistnæringen vil gjerne ha mer vinterbesøk.
 Foto: Terje Rakke/Nordic Life/Innovasjon Norge
Det er sommersesongen som er viktigst for steder som Lofoten, men turistnæringen vil gjerne ha mer vinterbesøk.
Foto: Terje Rakke/Nordic Life/Innovasjon Norge Vis mer

Nyinnsatt nærings- og handelsminister Sylvia Brustad (Ap) møtte torsdag aktører fra transport, overnatting,
servering og ulike destinasjoner i et første møte i Strategisk råd for reiseliv. Rådet ble nedsatt av den forrige ministeren og skal ha møter tre ganger i året.

- Vi vil samarbeide om hvordan vi kan bli enda bedre. Utfordringene går på koordinasjon, kvalitet og markedsføring, sier Brustad til NTB.

Reiselivsnæringen i Finnmark har mottatt fem millioner kroner gjennom regjeringens nordområdesatsing. De håper nå på økte bevilgninger til en vedtatt sammenslått nordnorsk reiselivsregion.