Vil ha lyntog mellom Skandinavias byer

Oslo (NTB-Snorre Schjønberg): Politiske toppledere samles for å diskutere transport. Målet er å få på plass en høyhastighetsjernbane som knytter Oslo, Stockholm, Göteborg og København sammen.

Under konferansen torsdag 10. april, deltar byrådsleder i Oslo, Erling Lae (H), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Göran Johansson, finansborgarråd i Stockholm, Kristina Axén Olin og byråd for samferdsel i København, Klaus Bondam. Det er første gang de fire bytoppene møtes samtidig.

- Det er jo første gang vi møtes, og det er ikke minst av betydning for oss i Oslo. For vi kan lett hektes av i det som skjer kommunikasjonsmessig, sier Lae til NTB.

Vil ha lyntog mellom Skandinavias byer


Temaet for konferansen er Det Nordiske Triangel, eller transportkorridorene mellom de fire byene. Jernbanen skal diskuteres, og de håper på å få på plass en høyhastighetsbane, som også skal knytte byene til resten av Europa.

- I Norge er vi veldig opptatt av tilknytning til Oslo internt i landet, men for nasjonen er det like viktig å se på tilknytningen fra nabolandene, mener Lae.

EU-prosjekt

Det nordiske triangelet er opprinnelig et EU-prosjekt, men lite har skjedd siden oppstarten. Nå føler byene at de selv må ta initiativ, mens EU prioriterer å integrere de nye medlemslandene i Øst-Europa.

Oslo er ikke med i EUs opprinnelige planer, som stopper ved den norske grensen. Men de fire byene vil likevel knytte Oslo til planene.

- Vi er ikke med i EUs planer, og nettopp derfor er denne konferansen viktig sett med norske øyne. Vi bekymrer oss for at EU satser på utbyggingen i øst, som jo er forståelig, men da hektes vi av, sier Lae.

EU-kommisjonens direktør Jonathan Scheele deltar også på konferansen.

Tilbyr et alternativ

Toglinjen skal være til nytte for næringslivet, og tilby et alternativ til lastebil- og flytransport. De fire byene har sett seg lei av å ligge i utkanten av Europa, og ser nettopp det som landenes største konkurransemessige ulempe.

For at jernbanen skal være konkurransedyktig, mener bytoppene at det må skje en kraftig oppgradering. Der det i dag tar åtte timer med tog mellom Oslo og København er målet for fremtiden at turen skal gjøres unna på halve tiden.

- Håpet er også en totimers togtur til Göteborg. Jernbanen nedover der er jo helt elendig i dag, veiene er litt bedre utbygd, men det er viktig å satse på tog, sier Lae.

Miljøaspekt

Togsatsingen skal også gjøre det lettere for reisende å ta seg mellom landene på en miljøvennlig måte. Nettopp miljøet veier tungt for en satsing på toget i miljøvernets århundre.

- Det er klart at miljøet er viktig. Det å satse på tog og sjøfart er viktig for miljøet, sier Lae.

De politiske lederne skal også diskutere hvordan de i fellesskap kan samarbeide med de nasjonale myndighetene og EU for en raskest mulig oppgradering av strekningene mellom byene.