Vil gi flypassasjerer dårligere rettigheter

Forslaget fra det kroatiske EU-formannskapet innebærer at flypassasjerer må ta til takke med langt dårligere rettigheter enn i dag.

FORSINKELSE? Det kan bli vanskeligere å få erstatning for forsinkelser, dersom forslaget fra EUs formannskap blir vedtatt. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
FORSINKELSE? Det kan bli vanskeligere å få erstatning for forsinkelser, dersom forslaget fra EUs formannskap blir vedtatt. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Nylig kunne Dinside fortelle hvordan en forsinkelse på 8,5 timer ga passasjerene en erstatning på 600 euro per person takket være flypassasjerrettighetene, som også gjelder norske passasjerer.

Dette kan det derimot bli slutt på innen kort tid:

Nå foreslår EUs kroatiske formannskap å gjøre passasjerers rettigheter ved forsinkelser svakere enn i dag.

Færre vil få erstatning

Stortingets EU/EØS-nytt viser til at forhandlinger mellom EU-landene rundt forslaget om å endre flypassasjerforordningen fra 2013, som dukket opp etter askekrisen hvor mange passasjerer opplevde å bli askefaste, har stått stille siden midten av 2015.

Nå har det kroatiske formannskapet lagt fram et kompromissforslag og ønsker å få på plass en enighet i innen sommeren.

Per i dag slår det inn kompensasjon for passasjerene etter 2 timers forsinkelse ved reiser på inntil 1.500 kilometer, etter 3 timers forsinkelse for reiser mellom 1.500 og 3.500 kilometer og etter 4 timer for reiser utenfor EU på 3.500 kilometer eller mer.

Derimot foreslår det kroatiske formannskapet at kompensasjonen skal slå inn etter veldig mange flere timer enn i dag:

  • 5 timer for reiser på 1.500 kilometer eller mindre (2 timer i dag).
  • 9 timer for reiser mellom 1.500 og 3.500 kilometer, og for reiser innenfor EU på mer enn 3.500 kilometer (3 timer i dag).
  • 12 timer for reiser utenfor EU på 3.500 kilometer eller mer (4 timer i dag).

Det foreslås videre at begrepet «ekstraordinær omstendighet» skal defineres gjennom en uttømmende liste, som også kan omfatte tekniske feil hvis det er snakk om «uventede mangler ved flysikkerheten».

Vil komme endringer

Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, tror det bli tøffe forhandlinger.

- Selv om medlemslandene skulle greie å komme til enighet, så vil det mest sannsynlig bli vanskelige forhandlinger med Europaparlamentet. De vedtok sin posisjon i 2014, og ønsker blant annet lavere tidsterskler enn EU-formannskapet, og at tekniske problemer aldri skal være en ekstraordinær omstendighet.

- Hvor sannsynlig mener du det er at forslaget til Kroatia går gjennom?

- Siden institusjonene står langt fra hverandre er det mest sannsynlige en løsning midt i mellom de to ytterpunktene, sier Wiik til Dinside.

- Hva syns Forbruker Europa om de foreslåtte endringene av passasjerrettighetene?

- Vi synes at rettighetene bør være omtrent som i dag, men at de trenger å forenkles og presiseres, typisk rundt ekstraordinære omstendigheter. Dessuten må flyselskapene forpliktes til å informere om rettighetene og utbetale erstatning når de skal, påpeker Wiik.

Lavere erstatningsbeløp

Ragnar Wiik mener det kan være en tanke at satsene for standardkompensasjon, som i dag er på 250, 400 og 600 euro, bør ses i forhold til prisen passasjeren har betalt for den aktuelle reisen.

- Prisene for flyreiser har falt kraftig siden forordningen ble innført. Det kan derfor være akuelt å se på størrelsen på kompensasjonen relatert til prisen for flyreisen. Dette er en mulighet som blir vurdert av EU-institusjonene, sier Wiik.

Han legger til at en forutsetning er at det må bli enklere for passasjerene å få sin erstatning uten for mye problemer og kostnader.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!