1. september startet Qatar Airways flyvninger med 787 Dreamliner fra Oslo til Doha International Airport.
Vi har fått være med om bord og sjekket ut kjempeflyet på Gardermoen, og kan si at vi i alle fall ikke ville hatt noen problemer med å fly jorda rundt på businessklasse i dette flyet.
Når det kommer til betaling for reisen, ville vi nok møte på større problemer. I virkelighetens verden må vi vel uansett ta til takke med økonomiklassen bak i flyet.
Mens du kan reise Oslo-Doha for 4.312 kroner en vei på økonomiklasse (billigste billett i oktober), må du ut med 13.027 kroner én vei på businessklasse samme dag.
Her kan du imidlertid bli med foran "gardinene" og se om du også kunne vent deg til den luksusen vi har fått en liten smak på i dag:
Daglige avganger fra Skandinavia
Dette er ikke den første Dreamlineren som har satt hjulene sine på Gardermoen, Norwegian har fløyet Dreamliner på noen europeiske ruter i sommer. DinSide har også besøkt Norwegians Dreamliner. Du kan se flere av våre artikler om flyet og flytypen her.
Norwegian har ennå ikke kommet fullt i gang med sine ordinære Dreamliner-ruter, og har for øyeblikket kun én Dreamliner som går i trafikk.
Qatar har nå daglige avganger med Dreamliner fra alle de skandinaviske hovedstedene. Norwegian skal ha seks ukentlige avganger mellom Skandinavia og New York og seks ukentlige avganger mellom Skandinavia og Bangkok, når begge flyene de har fått til nå er satt i rute.
Norwegian lanserte nylig flere nye USA-ruter
Komfort i front

Qatar Airways får jevnlig heder for god service og komfort, og er flere ganger kåret til verdens beste flyselskap.
Komfortnivået ser neppe ut til å bli mindre i Qatars Dreamliner. Og i alle fall ikke på businessklasse: Vi kan skrive under på at setene helt foran i flyet kjennes veldig bra ut. Her har du tilgang til det meste av det du kunne trenge av fasiliteter, og det har også vært målet ved utformingen av denne delen av flyet, forteller selskapet.
– Det vi ser er viktig for våre kunder, er å ha et sted de kan jobbe, slappe av og sove - og det er det vi har forøkt å få til med disse stolene, sier Günter Saurwein, Qatar Airways Country Manager i Skandinavia, Finland og Baltikum.
Qatars 787-maskiner har også installert trådløse fasiliteter som gjør at passasjerene kan holde kontakten med omverdenen via internett og SMS, både på business- og økonomiklasse.
Luksus eller lavpris? Se hva du kan forvente deg om bord

Dette får du
På Qatars Dreamliner får passasjerer både på business- og økonomiklasse sin egen personlige berøringsskjerm, der de kan velge mellom en mengde filmer, musikk og annen skjermbasert underholdning. De kan også koble til sin egen iPod eller iPad og se innhold herfra på den integrerte skjermen.
Som du kan se på bildene, sitter passasjerene ganske skjermet fra hverandre, og det er også en skillevegg som kan dras opp mellom de to setene som står sammen i midtgangen.
Alle stolene har gangplass, og står i en 1-2-1-formasjon, som vil si at du ikke behøver å klatre over andre passasjerer dersom du skal opp fra setet.
Det beste syns vi imidlertid er alle de ulike sitteposisjonene som setet gir mulighet til. Du kan sitte vanlig, justere ryggen etter ønske, du kan heve beina mens du fremdeles sitter oppreist - eller du kan legge deg helt flatt ned som i en seng. Når setet er helt flatt ut, har du to meter og tre centimeter å strekke deg på. Dette må være et av de lengste liggesetene i markedet:

På økonomiklasse
På økonomiklasse er det atskillig trangere om plassen. Mens passasjerene foran i flyet kan boltre seg med kun fire i bredden, er det ni passasjerer i bredden lenger bak i flyet, på økonomiklasse. Der er formasjonen 3-3-3.
Det er totalt 22 businesstoler og 232 økonomiklasseseter om bord Qatars Dreamliner. Til sammenligning har Norwegians fly 32 seter (22+3+2) på premium economy og 259 seter (3+3+3) på economy.
Seatpitch - som altså er en måte å måle beinplassen på, og som er målet mellom bakerste punkt på setet ditt og bakerste punkt på setet foran - er 79 centimeter (31 inches) på økonomiklasse og 127 centimeter (50 inches) på businessklasse.
Les også: Her er de dårligste flysetene
For øvrig er det gratis champagne også på økonomiklasse hos Qatar Airways. Og flyets øvrige fasiliteter som store vinduer, dimmbar LED-belysning og berøringsfrie fasiliteter på toalettet, kan du selvsagt nyte godt av, selv på økonomiklasse.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.