Test av sykkelstamveien i Stavanger/Sandnes

Vi har prøvd den nye «sykkelmotorveien»

Med en meterpris på 100.000 kroner er sykkelveien mellom Stavanger og Sandnes landets dyreste. Dinside har satt seg på sykkelsetet og testet den delen av veien som nå er åpnet, samt innendørs sykkelparkering på et kjøpesenter i nærheten.

SYKKELSTAMVEIEN: Deler av sykkelstamveien, eller sykkelmotorveien, som den gjerne kalles, har åpnet mellom Stavanger og Sandnes. Se vår dom i videoen! Video: Eilin Lindvoll. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer
Publisert

Nylig åpnet de første 3,8 kilometerne av den totalt 13 kilometer lange sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.

Lokalt omtales den nye sykkelveien som «sykkelmotorveien», da den går parallelt med E39 - eller «motorveien» - mellom de to byene.

Med en prislapp på hele 1,4 milliarder kroner, altså 100.000 kroner per meter, er dette landets desidert dyreste sykkelvei, og det har skapt reaksjoner, både positive og negative i regionen.

<strong>SKRIVELEIF:</strong> Du ser kanskje hvor det er feil på dette skiltet, men på selve sykkekstamveien, derimot, er det ikke mange feil. Les testen under for å få vite mer. Foto: Eilin Lindvoll
SKRIVELEIF: Du ser kanskje hvor det er feil på dette skiltet, men på selve sykkekstamveien, derimot, er det ikke mange feil. Les testen under for å få vite mer. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer

Dinside har satt seg på sykkelsetet og testet sykkelmotorveien, samt en nyåpnet innendørs sykkelparkering på et kjøpesenter langs strekningen, for å se om sykkelveien er så fantastisk som prislappen skulle tilsi.

Ren transportetappe

Som sagt skal hele sykkelstamveien følge E39 mellom Stavanger og Sandnes. Etappen som nå er åpnet, går fra Jåttå til Forus, sistnevnte et område hvor mange store bedrifter har kontor. Dermed er nok denne sykkelveien til glede for jobbsyklistene.

Kart: Statens Vegvesen
Kart: Statens Vegvesen Vis mer

Etter å ha syklet fram og tilbake på sykkelmotorveien, må vi si det er et sjakktrekk å ha bygd den der den er, langs bilmotorveien.

Først tenkte vi at det var svært bråkete og stressete å ha E39 så tett på når vi syklet, det er jo ikke akkurat koselig å sykle der, men etter hvert kom vi til en annen oppfatning:

Ved å plassere sykkelveien så tett på motorveien, inviteres syklistene til en ren og effektiv transportetappe. Her skal det sykles, ikke loffes eller stoppes for å sette seg med termos og matboks (det er det for øvrig ingen benker/rasteplasser til). Dermed er alt lagt til rette for at syklistene kan komme seg så fort de vil fra A til Å, uten kø eller unødvendig opphold.

<strong>SIDE OM SIDE:</strong> Sykkelmotorveien og bilmotorveien skal følge hverandre helt fra Stavanger til Sandnes, noe som inviterer til fart og effektivitet uansett kjøretøy. Foto: Eilin Lindvoll
SIDE OM SIDE: Sykkelmotorveien og bilmotorveien skal følge hverandre helt fra Stavanger til Sandnes, noe som inviterer til fart og effektivitet uansett kjøretøy. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer

Men, til tross for at det er bråkete og travelt å sykle, er det fint opparbeidede områder langs sykkelmotorveien: Det er fine, brede grøfter langs sykkelveien, med grus og beplantning, samt kummer til å ta unna alt regnvannet som før eller siden kommer.

Vi ser rett og slett at dette er en påkostet sykkelvei (etappen som er åpnet kostet alene 330 millioner kroner), og vi føler oss nesten som «one million» mens vi sykler her, til tross for at vi kjører DBS Kilimanjaro fra 90-tallet.

Bredt og trygt

Sykkelmotorveien har to felt som går hver sin vei, tydelig adskilt med gul, stiplet stripe i midten.

Hvert sykkelfelt er såpass bredt at det er mulig å sykle forbi de du måtte ta igjen uten å måtte krysse over i motgående sykkelfelt. Dette bidrar til å redusere risikoen for kollisjon en travel morgen eller ettermiddag, såfremt syklistene passer på å holde seg godt til sin side, ikke i midten av feltet.

<strong>GOD PLASS:</strong> Her ser du tydelig at sykkelmotorveien er bred nok til at to syklister kan passere hverandre uten å bruke motgående sykkelfelt. Foto: Eilin Lindvoll
GOD PLASS: Her ser du tydelig at sykkelmotorveien er bred nok til at to syklister kan passere hverandre uten å bruke motgående sykkelfelt. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer

Ved avstikkere fra hovedsykkelveien er det tydelig merkede avkjøringsfelt, så her er det bare å strekke ut armen, rulle fram til avkjørselen og overholde vikeplikten før du krysser over.

<strong>OVERSIKTLIG AVSTIKKER:</strong> Det er lagt til rette for trygghet både på sykkelmotorveien og når du skal av, slik at syklistene ikke kolliderer. Foto: Eilin Lindvoll
OVERSIKTLIG AVSTIKKER: Det er lagt til rette for trygghet både på sykkelmotorveien og når du skal av, slik at syklistene ikke kolliderer. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer

Det er godt skiltet langs hele sykkelveietappen, slik at både lokalkjente og sykkelturister vet hvor de er og, forhåpentligvis, hvor de skal.

I tillegg er det flere servicestasjoner langs sykkelmotorveien, hvis du punkterer eller trenger ekstra luft i dekkene, eventuelt må skru og mekke litt på sykkelen.

SUPERLÅS?: Sykkellåsen veier bare 140 gram, tar nesten ikke plass i sekken og skal være sikrere enn andre smålåser. Er den tyverisikker nok? Video: Per Ervland og Tore Neset Vis mer

Lite og trygt

På Tvedtsenteret, langs den åpnede etappen av sykkelmotorveien, har de nylig åpnet en helt ny innendørs sykkelparkering, og den måtte vi selvfølgelig sykle innom og ta en titt på.

Innendørsparkeringen inneholder både vanlige sykkelstativer og «Cyc-Lok»-bokser, hvor vi kan låse inn sykkelen i en egen boks og ha tingene våre hengende sammen med sykkelen.

Sykkelboksene driftes i samarbeid med Stavanger kommune, og parkeringsavgiften er:

  • 10 kroner for 1 til 12 timer
  • 15 kroner for 12 til 18 timer
  • 50 kroner for 18 til 24 timer

Sykkelstativene innendørs, derimot, er gratis.

<strong>STATIV OG SYKKEL-SAFE:</strong> Det er flere låsemuligheter til doningen på innedørs sykkelparkering.
STATIV OG SYKKEL-SAFE: Det er flere låsemuligheter til doningen på innedørs sykkelparkering. Vis mer
<strong>BRUKSANVISNING:</strong> Vil du bruke sykkelboksene, er det bare å lese anvisningen. Foto: Eilin Lindvoll
BRUKSANVISNING: Vil du bruke sykkelboksene, er det bare å lese anvisningen. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer

Det er også en liten servicestasjon med verktøy for reparasjon og luftpumpe i «parkeringshuset».

Vi synes helt klart det er kjekt med en parkeringsmulighet som dette, spesielt når det er surt og kaldt vær ute og vi gjerne vil ha et tørt sykkelsete å sette oss på etter shoppingen.

Når Dinside er innom sykkelparkeringen, er det ingen andre sykler som står der, trolig grunnet den klare, solfylte høstdagen ute. Likevel er vi usikre på hvor fylt det blir på innendørsparkering alle de andre 364 dagene i Stavanger/Sandnes som ikke har så tørt vær (ja, den var litt på kanten, men undertegnede er fra Stavanger og har lov til å klage over været). Det ser nemlig ut til å være litt lite plass inne i parkeringshuset, men om det faktisk er det vil tiden vise.

Å sykle den brede vei, men tenke smalt

Så, hva synes vi om sykkelmotorveien og tilbudene rundt?

Det er helt klart lagt til rette for en trygg og effektiv transportetappe på sykkelsetet, med brede sykkelfelt, skikkelige avkjøringsfelt, lite oppholdssteder langs veien og kontorbyggene innen rekkevidde hele veien.

Alt i alt er det ikke annet å gjøre enn å gi toppscore til sykkelmotorveien - i teorien.

Det gjenstår nemlig å se om syklistene gjør sykkelmotorveien til en suksesshistorie i praksis - om de kan sykle på «den brede vei», men velge «den smale vei».

I leksikonet står det at «den brede vei» er et bilde fra Bibelen på et liv uten Gud og med det onde, det stikk motsatte av «den smale vei». Vanligvis beskrives den ondes vei som bred og lett, mens den rettferdiges vei er smal og vanskelig å gå.

Så, for å ta dette fra KRLE-timen til sykkelmotorveien, håper vi syklistene som skal bruke denne luksusveien viser hensyn til sine medsyklister - at de sykler forbi på en trygg, ikke-snittende måte, at de overholder vikeplikten og ikke roper ugjennomtenkte gloser til de syklistene som ikke har like raske briller og trange shorts.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer