Vy-appen

- Vet vi må bli bedre

Under togproblemene torsdag var det vanskelig å få god info i Vys app. Det er ikke bra nok, sier Vy selv.

IKKE OPPDATERT: Mange kunder opplevde under torsdagens togkaos at appen til Vy ikke ble oppdatert godt nok. Foto: Kristin Sørdal
IKKE OPPDATERT: Mange kunder opplevde under torsdagens togkaos at appen til Vy ikke ble oppdatert godt nok. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter gårsdagens togkaos, som førte til at bortimot alle tog som skulle gjennom Oslo ble stående midt i rushtiden torsdag ettermiddag, uttrykker mange av passasjerene misnøye på Twitter over Vy og informasjonen de fikk under togkaoset. Blant annet var mange misfornøyde med den tilgjengelige informasjonen på appen.

Generelt virker det som om appen får problemer når trafikken ikke går som det skal, skal vi tro mange av tilbakemeldingene.

Også Vy selv kunne i går meddele, på Twitter, at informasjonen til kundene «køet seg opp» da problemene sto på.

Kundene fikk ikke viktig informasjon

Vi har spurt kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy hva de gjør for å gi kundene god og riktig informasjon i appen.

- Vi skal legge ut informasjon så fort vi har denne. Informasjonen blir også fortløpende oppdatert, sier hun til Dinside.

- Under avvik som det i går, skjer det mye på en gang og det vil være mange opplysninger, hvor vi hele tiden må oppdatere informasjon etter hvordan avviket utvikler seg og hvordan det er mulig å kjøre togene, fortsetter hun.

Hun sier videre at de også jobber tett sammen med Bane NOR, som også har et stort og viktig ansvar for god informasjon om togtrafikken.

- Det er viktig å følge opp den informasjonen som gis til kundene, for vi og Bane NOR vet at dette er et område vi må bli bedre på, sier Scholz.

- Blir det gjort nok for å få til dette?

- Det jobber vi med hele tiden, også sammen med Bane NOR som også sender ut informasjon til kunder og til de forskjellige togoperatørene som kjører i Norge. Vi i Vy er langt fra fornøyd etter dagen i går og skal gå grundig gjennom hva som gjorde at viktig informasjon ikke kom ut til kundene, sier Scholz.

STRØMPROBLEMER: - Det er full stans i trafikken mellom Skøyen og Lysaker på grunn av strømproblemer. Som følge vil det bli både forsinkelser og innstillinger, sier Liv Tone Otterholt, pressevakt i Bane Nor, til Dagbladet. Video: Tipser Vis mer

Ønsker tilbakemeldinger

Da togkaoset pågikk torsdag, ble passasjerer på Oslo henvist til appen for informasjon.

- Dersom appen ikke klarer å gi riktig info, bør kundene da henvises dit for informasjon?

- Appen skal vise informasjon for de enkelte togene og når dette ikke skjer er det bra vi får tilbakemeldinger på dette. Vi har fått en rekke tilbakemeldinger på at det var problemer med informasjon i flere kanaler i går. Det var et stort, alvorlig og langvarig avvik som berørte svært mange kunder og mange tog. I går var ikke informasjonen god nok og det beklager vi sterkt. Vi er i gang med å se på det som skjedde i går, sier Scholz.

- Vil Vy gjøre noe konkret for å bedre appen fremover?

- Vi jobber med dette hver dag. Vi går også gjennom det vi selv skal og må bli bedre på. Samtidig følger vi opp Bane NOR og andre viktige samarbeidspartnere. Vi har alle et ansvar for at kundene får god informasjon når slike avvik oppstår, understreker Scholz.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer