Verdiløse rettigheter

Du er ikke rettsløs selv om selskapet går konkurs og tar billettinnbetalingen din med seg i dragsuget. Spørsmålet er bare hvor mye rettighetene dine er verdt til syvende og sist.

Verdiløse flybilletter?
Verdiløse flybilletter? Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De gode nyhetene først: Dersom du har kjøpt en pakkereise, er du garantert å få refundert pengene ved en eventuell konkurs, av Reisegarantifondet (RGF). Det er derfor viktig å sjekke om reisearrangøren er tilknyttet RGF. Dette skal være opplyst i enhver markedsføring av pakkereiser. Du finner en liste over hvilke reisearrangører som er tilknyttet Reisegarantifondet på fondets hjemmeside. Dersom arrangøren skulle gå konkurs mens du er på reisemålet, sikrer også Reisegarantifondet at du blir hentet hjem igjen – uten ekstra kostnader.

Sitter du med en ruteflybillett, og selskapet går konkurs, stiller situasjonen seg annerledes.

Nedgangstider

Etter terrorangrepene på USA har reisefrykten bredt om seg, noe som har ringvirkninger for reisebransjen. Både charterselskapene, flyselskapene og hotellnæringen melder om lavere belegg, som har medført innstilling av avganger og kutt i tilbudet. Swissairs økonomiske problemer som viste seg med stans i deres flyvinger forrige uke, har synliggjort hvilke problemer reisenæringen kan stå ovenfor i tiden fremover. Hvilke rettigheter har forbrukeren, dersom han har kjøpt flybillett i et selskap som går konkurs?

Krav på refusjon eller ombooking

- Det er sjelden flyselskap som går konkurs. Det er mer vanlig at de får økonomiske problemer og at avganger dermed blir kansellert, sier jurist og rådgiver i Forbrukerrådet, Jon Andreas Lange.

Lange forteller videre at uansett hva som er grunnen for en eventuell kansellering av flyavgangen, så har man krav på å få pengene tilbake. Eventuelt kan man kreve en ombooking. Dette gjelder først og fremt selskaper som kommer i en økonomisk knipe. Forbrukerens rettigheter i forhold til kanselleringer av avganger står skrevet i flyselskapenes egne standardvilkår.

Selv om det ikke er mange selskaper som går konkurs, hadde vi en slik situasjon i Norge i 1999. 27. september for to år siden ble Color Air erklært teknisk konkurs, og flyene ble innstilt med øyeblikkelig virkning. Situasjonen for Color Lines passasjerer , ble den gang løst ved at de ble overført til Braathens – uten ekstra kostnader for kunden.

Lite verdt

Selv om et flyselskap går konkurs, har du altså i teorien krav på refusjon av forhåndsbetalte billetter.

- Problemet med en konkurs er imidlertid at kravet om refusjon ofte ikke er så mye verdt, sier Lange. - Det blir ofte et krav mot konkursboet, og da får man gjerne bare en brøkdel av hva man har krav på, forteller Lange.

Bransjedirektør Rolf Forsdahl i Reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), bekrefter dette.

- Dersom man har en ruteflybillett kan det være at man ikke får pengene tilbake ved en konkurs – fordi dette er en fordring som ikke vil prioriteres. Lønnskrav vil gå foran, sier Forsdahl. Dersom reisen er bestilt relativt kort tid før avreise, og bestillingen er gjort via et reisebyrå, kan det hende man greier å stanse pengene før de overføres til flyselskapet. Man må da ta kontakt med stedet der man har kjøpt billetten, forteller Forsdahl videre.

Ikke forsikret mot konkurs

En konkurs er også vanskelig å forsikre seg mot. En avbestillingsforsikring vil ikke være til hjelp dersom pengene dine går med i dragsuget etter et flyselskap som går konkurs. Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet oppfordrer likevel folk til å sjekke forsikringen sin, men etter vår ringerunde til Europeiske og Gjensidige Forsikring, ser det nedslående ut.

- Nei, dette får man ikke dekket på reiseforsikringen, sier informasjonsrådgiver Bjarne Risstad i Gjensidige Forsikring.

- Reiseforsikringen dekker først og fremst det at man ikke kan reise selv. Det er ikke noen dekning på en reiseforsikring ved et flyselskaps konkurs. Dette er et krav man må rette til flyselskapet, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, som eier Europeiske Reiseforsikring.

Dersom du sitter med en billett til et selskap som har gått konkurs, må kravet om refusjon rettes til flyselskapet, eller eventuelt til konkursboet. Dersom du har fått avslag på refusjon fra selskapet, kan du henvende deg til forbrukerkontoret i ditt fylke for assistanse.

Hva hvis selskapet er utenlandsk?

Styr unna utrygge flyselskap

Du er garantert erstatning gjennom Reisegarantifondet dersom du har kjøpt en pakkereise, men det finnes per i dag ingen garantiordninger for reisende med rutefly.

- I så henseende kan man si at å kjøpe en flybillett er mer risikofylt enn å kjøpe en pakketur, sier Rolf Forsdahl i Reisebransjeseksjonen i HSH. Vi håper imidlertid at vi i løpet av noen år vil kunne se en tilsvarende ordning som Reisegarantifondet, for flyselskapene, sier Forsdahl.

Fram til da, kan det være lurt å ta flyselskapenes økonomiske situasjon med i betraktningen før du kjøper billetten.

- Det kan være greit å kjøpe hos selskaper som ikke er på randen av konkurs. Men i utgangspunktet kan man kjøpe billett og regne med å få refundert penger dersom avgangen blir kansellert, sier Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.