Verdiløse rettigheter

Du er ikke rettsløs selv om selskapet går konkurs og tar billettinnbetalingen din med seg i dragsuget. Spørsmålet er bare hvor mye rettighetene dine er verdt til syvende og sist.

Verdiløse flybilletter?
Verdiløse flybilletter? Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De gode nyhetene først: Dersom du har kjøpt en pakkereise, er du garantert å få refundert pengene ved en eventuell konkurs, av Reisegarantifondet (RGF). Det er derfor viktig å sjekke om reisearrangøren er tilknyttet RGF. Dette skal være opplyst i enhver markedsføring av pakkereiser. Du finner en liste over hvilke reisearrangører som er tilknyttet Reisegarantifondet på fondets hjemmeside. Dersom arrangøren skulle gå konkurs mens du er på reisemålet, sikrer også Reisegarantifondet at du blir hentet hjem igjen - uten ekstra kostnader.

Rutefly - en annen historie

Sitter du med en ruteflybillett, og selskapet går konkurs, stiller situasjonen seg annerledes. Hvilke rettigheter har forbrukeren, dersom han har kjøpt flybillett i et selskap som går konkurs? Og hva med kanselleringer på grunn av økonomiske problemer, slik det synes å være tilfellet med Goodjet. Selskapet måtte kansellere avganger torsdag 5. og fredag 6. desember grunnet betalingskonflikt med flyoperatøren. Selskapet hevder selv de skal i gang med flygninger igjen fra i dag, lørdag. Spørsmålet er om de er i stand til å skaffe erstatningsfly og operatør til å drive rutene. Goodjet har ikke selv ansatte piloter, flypersonale og egne fly.

Krav på refusjon og ombooking


Jon Andreas Lange, jurist og rådgiver i Forbrukerrådet, forteller at uansett hva som er grunnen for en eventuell kansellering av flyavgangen, så har man krav på å få pengene tilbake. Eventuelt kan man kreve en ombooking. Forbrukerens rettigheter i forhold til kanselleringer av avganger står skrevet i flyselskapenes egne standardvilkår. Her kan du lese hva Goodjet skriver i sine vilkår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdiløse rettigheter


Selv om det ikke er dagligdags at flyselskaper går konkurs, har det siste året vært tøft for flybransjen. I fjor gikk for eksempel belgiske Sabena konkurs, og det skapte problemer for tusener av kunder verden over, også for norske reisende. Den gangen sa bransjedirektør i Reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, Rolf Forsdal, følgende til DinSide:

- Folk som har kjøpt flybilletter hos et konkursrammet flyselskap, har juridisk sett krav på refusjon, men det avhenger av hvor mye penger som er satt av i BSP.

BSP er flyselskapenes oppgjørssentral, hvor alle betalinger av flybilletter kjøres gjennom. Ved en konkurs holdes pengene tilbake i BSP, og dette er da penger som kan brukes til å dekke krav om refusjon av flybilletter.

- De som sitter med slike billetter, må henvende seg til agenten hvor de kjøpte billettene, slik at han kan sende krav om refusjon til BSP, sier Forsdal.

Dersom reisen er bestilt relativt kort tid før avreise, og bestillingen er gjort via et reisebyrå, kan det hende man greier å stanse pengene før de overføres til flyselskapet.

Lite verdt

Selv om et flyselskap går konkurs, har du altså i teorien krav på refusjon av forhåndsbetalte billetter.

- Problemet med en konkurs er imidlertid at kravet om refusjon ikke nødvendigvis er så mye verdt, sier Lange. - Det blir ofte et krav mot konkursboet, og da får man gjerne bare en brøkdel av hva man har krav på, om noe i det hele tatt. I praksis er det ingen verdi å ha penger til gode i slike situasjoner.

Rolf Forsdahl bekrefter dette.

- Dersom man har en ruteflybillett kan det være at man ikke får pengene tilbake ved en konkurs, fordi dette er en fordring som ikke vil prioriteres. Lønnskrav vil gå foran.

Styr unna utrygge flyselskap

Du er garantert erstatning gjennom Reisegarantifondet dersom du har kjøpt en pakkereise, men det finnes per i dag ingen garantiordninger for reisende med rutefly.

Verdiløse rettigheter


- I så henseende kan man si at å kjøpe en flybillett er mer risikofylt enn å kjøpe en pakketur, sier Rolf Forsdahl i Reisebransjeseksjonen i HSH. Vi håper imidlertid at vi i løpet av noen år vil kunne se en tilsvarende ordning som Reisegarantifondet, for flyselskapene, sier Forsdahl.

Fram til da, kan det være lurt å ta flyselskapenes økonomiske situasjon med i betraktningen før du kjøper billetten.

- I utgangspunktet kan man kjøpe billett og regne med å få refundert penger dersom avgangen blir kansellert. Det kan imidlertid være greit å være obs på faren for konkurs. Et tips er å unngå betaling lang tid i forveien hos selskaper du ikke er trygg på, sier Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

Hva med forsikringen? Du er dessverre ikke forsikret mot konkurser og kanselleringer, selv med avbestillingsforsikring og reiseforsikring.

Saken er delvis basert på opplysninger hentet inn ved Sabenas flykonkurs høsten 2001.

Verktøy for reiselyst


Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.