Verdiløse rettigheter

Du er ikke rettsløs selv om selskapet går konkurs, og tar billettinnbetalingen din med seg i dragsuget. Spørsmålet er bare hvor mye rettighetene dine er verdt til syvende og sist.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dersom du sitter med en billett til et selskap som har gått konkurs, må kravet om refusjon av billettutgifter og ekstrakostnader rettes til flyselskapet, eller eventuelt til konkursboet. Dersom du har fått avslag på refusjon fra selskapet, kan du henvende deg til forbrukerkontoret i ditt fylke for assistanse.

Lite verdt

Selv om et flyselskap går konkurs, har du altså i teorien krav på refusjon av forhåndsbetalte billetter.

Problemet med en konkurs er imidlertid at kravet om refusjon ikke nødvendigvis er så mye verdt. Om det ikke er verdier igjen i konkursboet, er det heller ikke noe å hente for deg. Dessuten vil lønnskrav alltid gå foran, og vi vet at i tilfellet med Goodjet, så er det store poster med ubetalte lønninger. Så store at de ansatte selv har truet med selv å slå selskapet konkurs.

Flere tilfeller


Selv om det ikke er dagligdags at flyselskaper går konkurs, har det siste året vært tøft for flybransjen. I 2001 gikk for eksempel belgiske Sabena konkurs, og det skapte problemer for tusener av kunder verden over, også for norske reisende. Den gangen sa bransjedirektør i Reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, Rolf Forsdal, følgende til DinSide:

- Folk som har kjøpt flybilletter hos et konkursrammet flyselskap, har juridisk sett krav på refusjon, men det avhenger av hvor mye penger som er satt av i BSP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BSP er flyselskapenes oppgjørssentral, hvor alle betalinger av flybilletter kjøres gjennom. Ved en konkurs holdes pengene tilbake i BSP, og dette er da penger som kan brukes til å dekke krav om refusjon av flybilletter.

- De som sitter med slike billetter, må henvende seg til agenten hvor de kjøpte billettene, slik at han kan sende krav om refusjon til BSP, sier Forsdal.

Dersom reisen er bestilt relativt kort tid før avreise, og bestillingen er gjort via et reisebyrå, kan det hende man greier å stanse pengene før de overføres til flyselskapet.

Styr unna utrygge flyselskap


Du er garantert erstatning gjennom Reisegarantifondet dersom du har kjøpt en pakkereise, men det finnes per i dag ingen garantiordninger for reisende med rutefly.
- I så henseende kan man si at å kjøpe en flybillett er mer risikofylt enn å kjøpe en pakketur, sier Rolf Forsdahl i Reisebransjeseksjonen i HSH. Vi håper imidlertid at vi i løpet av noen år vil kunne se en tilsvarende ordning som Reisegarantifondet, for flyselskapene, sier Forsdahl.

Fram til da, kan det være lurt å ta flyselskapenes økonomiske situasjon med i betraktningen før du kjøper billetten. Det kan imidlertid være greit å være obs på faren for konkurs. Et tips er å unngå betaling lang tid i forveien hos selskaper du ikke er trygg på.

  • Hva med forsikringen? Du er dessverre ikke forsikret mot konkurser og kanselleringer, selv med avbestillingsforsikring og reiseforsikring.
  • Tilbake til innledningen
  • Ovenstående er delvis basert på opplysninger hentet inn ved Sabenas flykonkurs høsten 2001.