Verdens beste kontorutsikt

Tove Skogheim begynte karrieren som målskive i Forsvaret.

Tove Skogheim i cockpiten, under en flyvning til Barcelona.
Tove Skogheim i cockpiten, under en flyvning til Barcelona. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Å bli pilot var noe jeg ønsket meg fra jeg var ganske ung, sier Tove Skogheim (36). Nå er hun kaptein hos Braathens.

Mannsdominert

Skogheim er noe så uvanlig som en kvinnelig kaptein. Kvinner i cockpiten er ikke noe dagligdags syn, i Braathens er det to kvinnelige kapteiner og fire styrkvinner – av 380 flygere. Skogheim sier det er veldig ålreit å jobbe med gutter, men at det er en del kommentarer fra passasjerer, som denne historien:

- Vi hadde landet i Tromsø, og så var den en gammel dame som skulle ut av flyet, men som gikk feil og havnet i cockpiten. Hun henvendte seg til styrmannen og spurte om det var jeg som var kapteinen? Jo da, det var jo det, svarte styrmannen – hvorpå damen fikk gysninger, liksom åhhh, og så løp hun bestyrtet ut av cockpiten, forteller Tove Skogheim.

Utdanning og erfaring

Det er flere muligheter til å ta flygerutdanning i Norge, men Skogheim valgte USA. Hun gikk på skole i Denver, hvor hun kunne kombinere utdannelse med sin andre store lidenskap: Ski.

- Selve flygerutdanningen tar ikke så lang tid, det er arbeidet i etterkant av sertifiseringen, å opparbeide seg erfaring slik at man blir interessant for arbeidsgivere, som tar tid. Veldig mange er villige til å fly for ganske lite i denne perioden, sier Skogheim.

Selv begynte hun sin karriere som målskive i Forsvaret.

- Vi fløy med en pølse etter flyene, og vi fikk fly fra Banak (Lakselv) i nord til Lista (Farsund) i sør. Det var veldig bra trening, sier kapteinen. Deretter var jeg trafikkflyger i Norsk Air, før jeg begynte i Braathens i 1995, forteller hun videre.

En typisk dag

Skogheim flyr hele rutenettet – både utland og innland, charter og rutefly.

- Jeg har holdt meg innenfor Europa, jeg synes det er morsomst å lande og ta av, lange flygninger er kjedelige. Kollegene mine sier at jeg vokser det nok av meg, men jeg håper ikke det, sier kaptein Skogheim.

Som flyger i Braathens jobber hun ikke etter antall timer, men etter antall prikker! Enklere fortalt varierer arbeidstiden med hvor mange avganger og landinger man har. Med mange avganger og landinger blir antall arbeidstimer færre enn med flere lange timer i luften og færre avganger og landinger. På tross av disse variablene er det visse gjøremål som går igjen i løpet av en dag.

- En typisk dag møter jeg opp 45 minutter før avgang. Vi sjekker oss inn på et datasystem, slik at man ser at vi har kommet. Så setter kapteinen seg sammen med styrmannen, sjekker vær og beregner drivstoff på turen. Så treffer vi flyvertinnene, og de blir fortalt hvordan turen ser ut, vind og vær og slikt. Så ser vi til at alt er klart, vi sjekker at vingene er rene for snø og is, og vi går gjennom sjekklistene. Så er det bare å sørge for å trykke på de rette knappene, og så flyr vi kanskje til Molde og tilbake, eller til Tromsø, og kanskje må vi ta inn på hotell der, forteller Tove Skogheim.

Reiseopplevelser på jobb og i fritiden

Skogheim flyr både innenlands- og utenlandsruter, og hun har i gjennomsnitt åtte hotellovernattingen i måneden. Dette gir muligheter til opplevelser på nye steder.

- Vi gjør mye ut av overnattinger når vi har muligheter til det. Det er kanskje ikke så ofte, men vi må bare ta initiativ til å gjøre det. I det hele er det ganske romslig med tid til kanskje en god middag, en treningsøkt eller en sightseeingtur, forteller Skogheim.

Som flyger i Braathens har hun muligheter til rimelige flyreiser på fritida.

- Vi har avtale med veldig mange flyselskaper over hele verden. Vi betaler kun avgifter og en symbolsk sum – men det er standby-billetter, da. Vi har også avtale med en del hoteller. Det er fint mulig å ta ferie i lavsesong på denne måten, sier Skogheim.

Tove Skogheim under et foredrag, som leder for Norsk Flygerforbund.
Tove Skogheim under et foredrag, som leder for Norsk Flygerforbund. Vis mer

Å fly etter 11. september

Terroranslagene mot USA 11. september rystet en hel verden, og kanskje spesielt de som jobber på fly. Hvordan er det å jobbe som pilot etter 11. september?

- Nå tas det ekstra sikkerhetsforanstaltninger. Vi flyr med låst cockpit-dør, og det er strengere kontroll av passasjerene på flyplassene – som var på tide. Den første tiden tenker man jo litt på det. Den dagen står som helt uvirkelig, sier Tove Skogheim.

I etterkant av terrorangrepene gikk det nedover for flytrafikken. Mange ansatte i flyselskaper har mistet jobben.

- Jeg tror at det kommer til å snu seg ganske raskt. I kjølvannet av en sånn hendelse er det ikke rart at trafikken daler litt. Og så var det ulykken i Milano. Det var mye som skjedde på kort tid. Men det finnes ikke noe sikrere enn å fly, sier hun.

Det beste

- Det er mest gode sider ved denne jobben: Det er nye utfordringer hver dag, ingen arbeidsdager er like, og jeg har hyggelige kolleger. Hvis jeg skulle trekke fram noe negativt, så måtte det være at det er ganske ugunstige tider når man er på jobb, men så har vi mye fri, da, sier Skogheim.

I Braathens jobber flygerne fem dager, og har deretter fire dager fri. I tillegg har de fri 13 dager sammenhengende i løpet av ni uker.

- Hva er det aller beste ved å jobbe som pilot?

- Det må være at jeg har verdens beste kontorutsikt, den ville jeg ikke byttet bort mot noe. Og så ser jeg sola hver dag. Jeg tror jeg ville blitt flyger i mitt neste liv også, avslutter kaptein Skogheim.

  • Slik blir du pilot.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.