Unngå feriestresset – dropp natteliv og strandferie

Arbeidstempoet på jobben er høyt, mavesåret er bare et par år unna, du glemmer å hente barna i barnehagen, forholdet skranter og sjefen mener at du kunne prestert enda bedre på jobben - deilig med ferie, ikke sant? Men realiteten for mange er at de er enda mer slitne etter ferien enn før!

DinSide gir deg rådene for hvordan du skal slippe unna feriestress. Hva er egentlig det smarteste å gjøre når du skal bruke ferien til å lade batteriene, for ikke å glemme: Hva skal du ikke gjøre i ferien?

Samfunnet hvor tiden ble borte

Du vil ha tiden tilbake! Vis mer

Dagliglivet til stadig flere av oss består av krav, deadlines, resultatfremvisning og mindre tid til familien. Når skal man ta tilbake tiden til familien? I ferien vil mange umiddelbart tenke. Men er du utslitt, stresset og preget av familieproblemer kan fort galt bli verre...

Strand og vin?


Er lange soldager på hete strender kombinert med et par kasser vinn løsningen? Vi stilte spørsmålet til stressforsker og professor Holger Ursin ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen.

-Løsningen er nok langt fra så enkel! Det viktige er å få klarhet i hva som er hensikten med ferien før man reiser av gårde! Er målet å hente inn igjen tapte krefter og samle sammen restene av familien, er det et par viktige ting du skal tenke på i forkant, forteller Ursin.

- Er hverdagen hjemme fylt av program fra grytidlig morgen til sen kveld er det en ganske enorm overgang å plutselig ikke skulle gjøre noe annet enn å ligge på stranden. Det er en grunn til at mange kjeder seg når de ligger på stranden. Man blir rastløs – kroppen er ikke vant til å ikke gjøre noenting. Man stresser over ikke å være i aktivitet.

Før du reiser på ferie bør du med andre ord bestemme deg for hva som er målet med ferien. Å samle krefter samt lappe sammen familien og i tillegg være uthvilt når ferien er over, er en oppgave som er i overkant på en to ukers ferie – faktisk umulig! Ferien er et dårlig tidspunkt å lappe sammen forhold på. Er målet for ferien å være uthvilt når ferien er omme, er det definitivt en fordel å ha ryddet opp i skjøre forhold før man reiser av gårde. Selv to uker med ferie er egentlig for lite for at kroppen skal kunne hente seg inn igjen.

Familieoverdose...

-Når ferien kommer skal mange plutselig tilbringe ekstremt mye mer tid sammen med de man hver natt deler hus og seng med. For mange blir det nesten en overdose. Er man ved feriens inngang psykisk sliten, har man ofte kort lunte. Da er det ikke mye som skal til før den etterlengtede familieferien ender i familiekrangler og tap av enda mer energi, advarer Ursin.

Man har sett så frem til ”årets viktigste uker” og er innstilt på at ”NÅ SKAL VI HA DET HYGGELIG”. Hvor fort kan vel ikke regnvær kombinert med skrikende unger bli et aldri så lite problem i en situasjon hvor alt aller helst skal være rosenrødt…Det er en kjent faktor fra familierådgivningskontorene at det er i ferietiden at skrittet mot separasjoner ofte starter. All aggresjon som har bygget seg opp over lengre tid kan få utløp over små bagateller som etter hvert blir store som fjell. Med familien på ferie må man operere i flokk igjen…

Hvordan skal man legge opp selve ferien?

Unngå feriestresset – dropp natteliv og strandferie

  1. Ti antistresstips

Spørsmålet er altså hva man skal gjøre for å få det beste ut av ferietiden. Ursin råder deg til å være aktiv:

-Mitt råd er å legge opp til en forholdsvis aktiv ferie. Man skal ikke løpe rundt og være hyperaktiv hele tiden – men legg opp til aktiviteter som er morsomme, noe lystbetont. Gjør morsomme aktiviteter sammen med familien – noe som alle setter pris på. Såkalte opplevelsesferier som innebærer en del fysisk aktivitet er en mye bedre ferieform en strandferie for de som ønsker å komme tilbake med mer energi.

Hva skal man ikke gjøre?

-Det dummeste man kan gjøre er å snu opp ned på døgnet. Det er også viktig å komme seg i seng i noenlunde god tid. Hvis man snur opp ned på døgnet, trenger man flere dager etter hjemkomst bare for å finne igjen døgnrytmen. Dette kombinert med store mengder sigaretter og alkohol vil gjøre at kroppen er enda mer utslitt når den kommer hjem. Legger man seg ned på en strand og ligger der hele ferien, sitter man igjen med det resultat at kroppen i lengden blir slapp. Således får man ikke det ønskede overskuddet man ønsker når man går gjennom kontordøra igjen etter endt ferie.

Det viktigste slaget står mellom feriene!

Kroppen trenger mer enn et par uker på å omstille seg fra en kaotisk hverdag. Grunnlaget for god psykisk og fysisk helse må man legge mellom feriene. Det viktigste med ferien er å ha det gøy! Bruk tiden sammen med familien og gjør morsomme aktiviteter. Er man utbrent når ferien starter, er det viktig å komme inn i rutiner som skal vare når ferien er over!