OVERNATTING: Et skittent hotellrom kan ødelegge ferien, i det minste tildels. Sjekk våre råd for å unngå problemet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
OVERNATTING: Et skittent hotellrom kan ødelegge ferien, i det minste tildels. Sjekk våre råd for å unngå problemet. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Overnatting på ferien:

Unngå å havne på et møkkasted

KOMMENTAR: Skittent eller mangelfullt? Dette bør du gjøre.

Følgende scenario er nok gjenkjennelig for mang en feriehungrig nordmann:

Du har bestilt leilighet i Syden, og har telt ned dagene til ferien endelig skal starte.

Etter endt flytur ankommer du endelig leiligheten hvor du skal tilbringe deilige feriedager. Du får utlevert nøkkel og går spent inn i det som skal være hjemmet ditt de neste to ukene – og blir møtt av et inngrodd bad, et stinkende kjøleskap, en hel maurkoloni og en knekt sovesofa – dessverre også gjenkjennelig for mange.

Vi kan alle gå på en smell, selv en garva forbrukerjournalist som burde visst bedre gikk i fella under årets ferie og havnet i en leilighet jeg allerede delvis har fortrengt.

«Hvor gikk det galt», spør man seg gjerne, for bildene i annonsen lovte jo et drømmeopphold.

Dessverre er det i mange tilfeller langt mellom markedsføring og realitet.

I mitt tilfelle gjaldt det heldigvis bare én natt mellom to destinasjoner. Men når du allerede har betalt flere tusen kroner for et overnattingssted du skal bo på hele ferien, befinner deg mange tusen kilometer hjemmefra og faktisk velger å legge kofferten i badekaret på grunn av en reell frykt for veggedyr, hva gjør du da?

Punkt nummer én burde du ha gjort allerede før du reiste:

#1: Les anmeldelsene om overnattingsstedet

Er overnattingsstedet et møkkasted, er det sannsynlig at andre også syns det – og har skrevet det i sin anmeldelse. Det lønner seg derfor å lese gjennom anmeldelser om du bestiller overnatting på nettsider som booking.com eller hotels.com, eller om du bruker tjenester som Airbnb.

Også om du bestiller pakkereise kan det lønne seg å søke opp hotellet på Google – charterselskapenes hoteller er gjerne tilgjengelig også for andre, og kan også dukke opp på nettsider hvor noen har gitt sin mening om det aktuelle hotellet.

Ved å lese andres erfaringer før du bestiller, kan du unngå å få ferien ødelagt på grunn av et skittent eller dårlig overnattingssted. Vær samtidig obs på at enkelte nettsteder opererer med falske brukeromtaler, eller krav til hva man kan skrive, som i denne saken hos ap.no.

#2: Si ifra om problemene når du sjekker inn

Ankommer du ferieboligen din og det viser seg at det er skittent, at doen renner eller at lyset ikke virker? Si ifra til utleier med en gang, så kanskje de kan løse problemet der og da, enten ved at du får et annet rom på hotellet, eller at de fikser problemene på andre måter.

Her vil det i noen tilfeller være enklere å nå fram dersom man har leid feriebolig hos en proff aktør – har du leid en familieleilighet, vil du naturlig nok ikke ha mulighet til å bytte til en annen leilighet. Men du bør uansett si ifra – mange ting lar seg tross alt løse med en vaskeklut eller en skrutrekker.

#3: Be om prisavslag eller erstatning

Skulle det være forhold ved overnattingsstedet som er problematiske og ikke mulig å rette opp – eller at du ikke får det som sto i annonsen, som at det likevel ikke er WiFi eller vaskemaskin? Da er det forsøket verdt å be om et prisavslag dersom du dersom du må bli boende.

Har du bestilt en pakkereise og ikke får det som ble lovet ved bestilling, som dersom balkongen til leiligheten er ikke-eksisterende, i motsetning til i annonsen, bør du kontakte reiseselskapet. Dersom du likevel ikke får bytte til rom med balkong, kan det være grunnlag for å betale mindre.

Kommer du ingen vei med reiseselskapet, kan du klage til Pakkereisenemnda etter reisen.