De reisende syns ikke sengen var bred nok.<br />
<I>Illustrasjonsfoto: Motivet har ingen direkte tilknytning til saken.</I>
De reisende syns ikke sengen var bred nok.
Illustrasjonsfoto: Motivet har ingen direkte tilknytning til saken.Vis mer

Ufrivillige sengekamerater

Ufrivillig ble kvinnene sengekamerater på hotellet. Får de erstatning?

Det er gjerne penger å spare på å bo flere i samme rom når du reiser til Syden, men hva når madrassfasilitetene ikke står i forhold til trøtte beboere? Tre damer på tur til Den dominikanske republikk fikk seg en smal overraskelse på hotellrommet.

Tre bor sammen

Tre damer som reiste sammen til Den dominikanske republikk forteller at de bestilte rom med ekstrasengsrabatt. Ved ankomst fikk de et dobbeltrom uten ekstraseng. Sengene var kun 100-110 centimeter brede og kunne umulig være beregnet på to personer, hevder klagerne. Rommet hadde ikke plass til flere senger, og klagerne flyttet over i en juniorsuite som er romsligere. Det kostet dem 4.435 kroner. Disse pengene ønsker de å få refundert fra reiseselskapet.

Hva er en ekstraseng?

Star Tour påpeker at det i katalogen kommer frem at når dobbeltrom bestilles for 3-4 personer, plasseres tredje og fjerde person i dobbeltseng sammen med reisefølget. Selskapet mener derfor at de har levert den varen som var bestilt.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er ikke enig. De sier det fremgår av Star Tours katalog at reisefølge må dele dobbeltseng. En seng med bredde på en drøy meter kan ikke betegnes som dobbeltseng. Star Tour bestrider ikke klagernes opplysninger om sengebredden, og kommenterer heller ikke opplysningen om at det ikke var plass til flere senger i rommet.

Ut fra dette mener nemnda at reisen er mangelfull, og at de har rett på prisavslag. Damene får det beløpet de ba om.

Misfornøyd?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 tvister mellom pakketurister og reiseoperatører. Mange av klagene reklamasjonsnemnda mottar dreier seg om dårlig hotellstandard, men også bortkommet bagasje og forsinkelser er temaer som kommer opp. Gir reklamasjonsnemnda deg medhold i at reisen du kjøpte ikke holdt mål, kan du få kompensasjon i form av prisavslag. I enkelte tilfeller kan du også få erstatning.

  • Slik klager du
  • Hvilke mangler gir rett til prisavslag og erstatning?

    DinSide Reise plukker hver uke frem ferske beslutninger fra Reklamasjonsnemnda.

    Her finner du eksempler på saker der misfornøyde turister har fått medhold og prisavslag/erstatning:

    Disse sakene er eksempler på at de reisende ikke har fått medhold:

    Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.