Det kan være lurt å følge med på forsikringene når du kjører bil i utlandet.
Det kan være lurt å følge med på forsikringene når du kjører bil i utlandet.Vis mer

Trygg i leiebil?

I Norge sitter du svært trygt i førersetet på en leiebil, hvis du skulle kollidere og bli påført skade. Du sitter ikke like trygt i førersetet på en leiebil i utlandet.

I Norge er vi heldige. Her ser man på bilen som den farlige og den som har utført skaden ved en eventuell ulykke. Dette gjenspeiler seg i Bilansvarsloven, som sier at føreren av bilen skal omfattes i ansvarsforsikringen.

På Kontinentet og i USA er det annerledes, med noen unntak. Der er bilføreren den farlige – og dermed ikke forsikret automatisk.

Ansvar kun for tredje person

Når vi nordmenn skal ut i verden og leie bil, er det kanskje lett å anta at forholdene er som hjemme. Så enkelt er det ikke.

Det skilles mellom First Party Liability og Third Party Liability. En forsikring med First Party Liability vil si at også føreren er omfattet av forsikringen, i tillegg til alle passasjerene som måtte befinne seg i leiebilen. En Third Party forsikring vil si at føreren ikke er dekket av forsikringen, men alle passasjerene, pluss eventuelle utenforstående, er dekket av en slik forsikring.

- Det er kun de nordiske landene som har First Party forsikring med i den ordinære forsikringen. I de andre europeiske landene er føreren ikke inkludert i forsikringen, så føreren må da ha en tilleggsdekning slik at han/hun omfattes, sier Jan Gunnar Knutsen, adm. dir. i Trafikkforsikringsforeningen.

Hvilke forsikringer trenger du?

Når du skal til utlandet og leie bil, kan du risikere å bli tilbudt en mengde forsikringer. Siden føreren ikke er omfattet av en vanlig bilansvarsforsikring i utlandet, bør du åpenbart ha tilleggsforsikringer om du har tenkt å sitte bak rattet. Men hvilke forsikringer trenger du?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du bør ha en reiseforsikring og en ulykkesforsikring som beskytter mot dødsfall og medisinsk invaliditet. Ved leiebil bør du ha en tilleggsforsikring hvis den er tilgjengelig. Ikke bare en førerulykkeforsikring, men en forsikring slik at du får First Party forsikring, sier Knutsen i Trafikkforsikringsforeningen.

Informasjonsdirektør i Finansnæringen Hovedorganisasjon (FNH), Stein Haakonsen, er av samme oppfatning:

- Med en reiseforsikring med den ulykkesbiten som ligger innbakt der, én million i ansvar for tredjemann, bilskadeforsikring og ulykkesforsikring føler i alle fall jeg meg trygg på å leie bil i utlandet.

Ulykkesforsikring dekker ikke tapt inntekt

En personskadeforsikring eller en vanlig ulykkesforsikring kan imidlertid ikke erstatte en First Party-forsikring som vi kjenner den fra Norge. Den store forskjellen ligger i erstatning av tapt arbeidsinntekt. Mens du gjennom bilansvarsloven kan kreve erstatning for tapt arbeidsinntekt, er dette ikke en mulighet gjennom ulykkesforsikringen. Her regnes din kompensasjon gjennom ulykkesforsikringen ut i fra i hvor stor grad du er invalidisert.

Utvidelse av forsikringen umulig

En utvidelse av en Third Party-forsikring til en First Party-forsikring ville åpenbart være å foretrekke, men etter kontakt med Avis og Hertz, som er to store bilutleiefirmaer med utleie i utlandet, er resultatet nedslående. En slik utvidelse er ikke mulig, men begge mener vi som bilfører er godt nok dekket av reiseforsikringer og/eller ulykkesforsikringer.

- Dersom en utvidelse av forsikringen fra en Third Party forsikring til en First Party forsikring som omfatter føreren ikke er tilgjengelig, er det viktig å passe på å tegne en førerulykkesforsikring med en høy sum, sier Knutsen i Trafikkforsikringsforeningen. Han påpeker at det ikke alltid er godt nok – man kan få en skade som påvirker ervervsevnen.

Bilparken i andre land kan være så som så. Her en mexicansk brannbil.
Bilparken i andre land kan være så som så. Her en mexicansk brannbil. Vis mer

- Hold deg unna bakgårdsfirmaene

Hva bør man ellers tenke på dersom man skal til utlandet og leie bil?

- For det første er det tryggest å holde seg unna bakgårdsfirmaene, sier infosjef i FNH, Stein Haakonsen.

- Bruk heller de store som Avis og Hertz. Det er ellers veldig viktig å ikke sette seg inn i leiebil uten å tenke på ansvaret for at det kan skje noe alvorlig. Trafikkbildet er ofte ulikt, med uvant kjøremønster og annen kjøreadferd enn vi er vant til fra Norge. Andre lovregler gjelder, og du kan risikere å få skylda. Det kan også være vanskelig å prosedere egen sak med språkproblemer.

At man er en utlending mot en innbygger kan også ha påvirke utfallet av saken, forteller Haakonsen.

Du bør også være oppmerksom på at forsikringsdekningen kan falle bort hvis bilen brukes på en annen måte enn etter avtale – hvis du lar en fører av lavere alder enn avtalt kjøre motorvognen, hvis du har ugyldig førerkort, hvis du kjører med promille, eller hvis du leier en bil hos et bakgårdsfirma og det viser seg at bilen har vitale mangler. Forsikringen kan da enten reduseres, eller falle bort.

- Det er også viktig at du på forhånd får dokumentert skader som er på bilen, så det ikke blir diskusjon om du er skyld i skaden i ettertid, sier Stein Haakonsen.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.