Tror de gamle flyselskapene forsvinner

Bjørn Kjos mener fremtiden tilhører flyselskaper de færreste av oss har hørt om.

Bjørn Kjos tror de tradisjonelle europeiske selskapene vil få det tøft i konkurransen mot nye selskaper fra Asia. (Her et bilde fra en pressekonferanse med Norwegian i fjor.) Foto: Per Ervland
Bjørn Kjos tror de tradisjonelle europeiske selskapene vil få det tøft i konkurransen mot nye selskaper fra Asia. (Her et bilde fra en pressekonferanse med Norwegian i fjor.) Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I mars i fjor flagget Norwegians toppsjef sterke meninger om mange av sine konkurrenter. Han trodde SAS og andre tradisjonelle flyselskap gikk en steintøff fremtid i møte.

Konkurser på løpende bånd

Og han kunne gå ut av 2012 med sine ord i behold, etter SAS' steinharde høst med overhengende konkurstrussel samt flere flykonkurser i bransjen.

Nå går Bjørn Kjos ut med nye spådommer om den europeiske flyfremtiden. Han sier til svenske di.se at det europeiske flykartet om noen år knapt vil være til å kjenne igjen, og at fremtiden tilhører flyselskap som Scoot, Jet Airways, Cebu Pacific og Air Asia.

Dreamliner-problemer: Norwegian vil leie inn erstatningsfly

Voldsom vekst i Asia

Så hvorfor så mye asiatisk? Ikke bare har de asiatiske flyselskapene lave kostnader og relativt ny flypark. De har også reisetrendene på sin side.

– Mellom Stockholm og Peking er det i dag 90 prosent skandinaver og ti prosent asiater på flyet. Om 15 år kommer det til å være motsatt. Trafikkstrømmene kommer til å gå fra Asia til Europa, sier Kjos ifølge den svenske avisen.

For europeiske flyselskaper i krise er stigende drivstoffpriser og gamle fly en dødelig mix, ifølge Kjos, som hele veien har hevdet at det er helt nødvendig å satse på en flypark som bruker minst mulig drivstoff. Han er heller ikke fremmed for å flagge ut dit folk reiser, det er ikke et mål for Norwegian-sjefen å fly fra Norden.

– Kommer de fleste passasjerene fra Hongkong, så kommer vi til å fly derfra, sier Bjørn Kjos til di.se.

WiFi om bord skal fortsatt være gratis

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer