Trengende og elskende medpassasjerer

Medpassasjerer som går for mye på do, eller som hygger seg vel mye i luften, kan være slitsomt.

Dårlig vær? Selvsagt er det flyselskapets feil ...
Dårlig vær? Selvsagt er det flyselskapets feil ... Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vær, medpassasjerer og røykeforbud

Reisende klager på det meste.

- Er det en serie med uværsdager, får vi mange reisebeskrivelser, forteller Johansen.

Dårlig vær og ufyselige medpassasjerer? Går sidepassasjeren din for mye på do? Vet ikke flyvertinnene hvordan været er meldt i morgen? Selvsagt klager du til flyselskapet da, for dette er jo selvsagt både deres feil, og noe de kan gjøre noe med …

Flypassasjerer klager også på at de ikke får røyke om bord, og at de blir nektet mer å drikke. Og hvis de likevel, på tross av forbudene, fyrer opp en sneip omord og dette får uheldige konsekvenser – ja, så klager de da også.

- Det er folk som røyker på do, selv om dette ikke er lov, og når så røykvarsleren går av, så klager de på det til oss, forteller Johansen i Braathens kundeservice.

Hvem er synderen?

Det er alltid to sider av samme sak – noe som er svært tydelig i denne saken. Johansen fikk en klage på en navngitt flyvertinne, som skulle ha vært både streng, uforskammet, uhøflig og sur.

- Jeg syntes jo dette var forferdelig, og skulle til å sende en grundig beklagelse med en gang. Men så fikk vi et annet brev, hvor den samme navngitte flyvertinnen var rost opp i skyene for hennes håndtering av en uregjerlig passasjer som antastet hans kone, forteller Johansen.

En rapport fra eget personale nyanserte bildet av situasjonen ytterligere, og det viste seg at det var den første klageren som hadde laget kvalm for sine medpassasjerer.

- Også klageren som hadde laget kvalm fikk en beklagelse fra oss, forteller Johansen. Jeg skrev at vi helt uavhengig hadde fått reaksjoner fra medpassasjerer, og sammen med rapport fra eget personale har dette nyansert bildet noe. Men vi beklager selvsagt at passasjeren opplevde situasjonen slik han gjorde, sier administrasjonssjef Johansen videre.

Seksuelle aktiviteter

Seksuelle aktiviteter forekommer også på fly – om enn noe i det skjulte. Braathens fikk en klage fra en passasjer som fortalte at han hadde sittet ved siden av et amorøst par på flyet som hadde foretatt seg saker og ting som man helst ikke gjør om bord i et fly. I brevet til Braathens beskrev klageren de amorøse handlingene i detalj, og klagde fordi han mente at flyvertinnene burde ha stoppet seansen.

- Vi beklaget selvsagt at kunden hadde opplevd dette, og kontaktet personalet – men de hadde verken sett noe eller blitt kontaktet av den forulempede personen, forteller Johansen.

Flyet var for øvrig halvfullt, slik at det ikke hadde vært noe problem for den forulempede å sette seg et annet sted. Men da hadde han selvsagt gått glipp av intime detaljer …

Drittmorsomt

Litt tyngre å fordøye enn litt lettlivede kjærlighetshandlinger, er denne historien – som ikke stammer fra Braathens, men fra et selskap med flygning til Tokyo. Underveis til Japan oppstod en feil i flush-funksjonen på toalettet, som gjorde at det som skulle gå ned, i stedet kom opp.

- Store deler av avføringstankens innhold kom opp i en voldsom sprut som dekket nesten hver centimeter av vegger, tak og gulv. En av flyselskapets beste kunder var uheldigvis utsatt for dette, og man kan jo levende forestille seg hvor ubehagelig dette var, sier Knut Morten Johansen i Braathens.

Passasjeren hadde heller ingen ekstra klær med seg i håndbagasjen, og ettersom det heller ikke var mulig å dusje, kan man jo tenke seg hvor behagelig og velduftende resten av reisen måtte ha vært for den uheldige. Hans klage var mildt sagt fullstendig berettiget, og resulterte selvsagt i en klekkelig erstatning.

Det er kanskje tilrådelig å ha med et ekstra skift i håndbagasjen neste gang du er ute og reiser?

Men dersom du frykter at vakuumet skal suge deg fast til toalettsetet, slik det ryktes at en uheldig flypassasjer ble utsatt for, så må vi dessverre skuffe deg; Dette er nemlig en gammel vandrehistorie – om enn en svært god sådan.

Om klagebehandling

Johansen antyder at en promille av de reisende med Braathens sender inn en eller annen form for skriftlig respons. De muntlige henvendelsene kommer i tillegg.

- Når man skriver en klage og kommer med et erstatningskrav, så vil man jo at den skal bli tatt til følge – man klager jo ikke for ingenting. Dermed blir ofte historiene krydret litt, og ting blir kanskje litt verre enn de egentlig var. I slike situasjoner er det selvsagt ikke noe poeng for mottaker å gå inn i en diskusjon om hendelsen, men vi justerer fakta uten at det ødelegger passasjerens oppfatning av hendelsen, forteller Johansen, som sier at de tar alle klager på alvor.

- Uansett hvor dumme klagene kan synes, så har de rot i en virkelighetsverden som kanskje ikke er så dum. Men det høres kanskje dumt ut for folk som ser det hele utenfra, sier administrasjonssjef Johansen.

  • Ikke fornøyd med flyselskapets klagebehandling? Nå kan du klage til reklamasjonsnemnda for rutefly.
  • Tilbake til hovedartikkel.