Standarden kan være så forskjellig - her et hotell i Tyrkia. <br />
Foto: Dag Dahle Foto: Dag Dahle
Standarden kan være så forskjellig - her et hotell i Tyrkia.
Foto: Dag Dahle Foto: Dag DahleVis mer

Trangt, mørkt og bråkete

Turistene var ikke fornøyd med rommet – får de penger tilbake?

Mange turistklassehoteller på typiske charterdestinasjoner har ikke helt den samme standard du er vant til hjemmefra. Om hotellrommet ikke er som du håper på, er det ikke sikkert den deilige sydenturen blir så deilig som du hadde tenkt. Det betyr likevel ikke at du er garantert penger tilbake.

Spesifisert er ikke det samme som bra

Klagerne bestilte reisen til Tenerife etter en avisannonse som averterte med spesifisert bosted. Ved bestilling hadde de ikke tilgang til katalogen, den fikk de tilsendt i ettertid. Vel fremme får de et rom på i overkant av 10 kvadratmeter med et lite vindu mot en trang lyssjakt. På billetten stod det at rommet vendte mot bakgård.

Klagerne sier at det også var mye uro på hotellet, med ringing på gatedøren og en løs gulvflis like utenfor døren til rommet som klakket hver gang noen gikk forbi. Klagerne ga beskjed om dette, men det ble ikke reparert under deres to ukers opphold. De ga også beskjed om at de ønsket nytt rom, men fikk vite at det var fullt overalt.

Klagerne mener rommet var så dårlig at det ikke burde vært utleid, og ønsker seg ny ferie.

Katalogen sier små rom

Reiseselskapet peker på at det i katalogen står at rommene er små og vender mot gaten eller lyssjakt. Benevnelsen bakgård blir brukt på billetten, og er ment å dekke også beskrivelsen lyssjakt. Selskapet sendte katalogen til klagerne etter bestilling, og sier at klagerne kunne trukket seg og de ikke hadde vært fornøyde med beskrivelsen som stod her. Selskapet mener at hotellgjester må forvente litt støy i form av at andre gjester kommer og går, men beklager at den løse gulvflisen ikke ble reparert etter at feilen ble påpekt. Selskapet finner imidlertid ikke å kunne etterkomme klagernes krav.

Katalogbeskrivelsen er avtaletekst

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sier i sin vurdering at opplysningene i katalogen er en del av avtalen selv om den reisende ikke har katalogen eller ikke har lest denne. Siden det går frem av katalogen at dette hotellet har små rom som kan vende mot en lyssjakt, så måtte klagerne være forberedt på det rommet de fikk. Nemnda mener riktignok at det er uheldig at Ving bruker beskrivelsen bakgård på billetten, men sier at klagerne hadde anledning til å få dette nærmere forklart hos selgeren. Ut fra dette mener nemnda at det ikke er sannsynliggjort at rommet ikke stemte med opplysningene i katalogen. De mener også at støyforholdene som er beskrevet av klagerne ikke synes å overstige hva man bør forvente på et hotell.

Reklamasjonsnemnda ga ikke klagerne medhold.

Husk å si fra

Er du misfornøyd med ferien er det viktig å gi selskapet beskjed straks. Får ikke turoperatøren mulighet til å utbedre problement, har du tapt retten til å kreve penger tilbake. Flere tips om hvordan du klager på ferien finner du her. Misnøye i forbindelse med hotell og rom ligger definitivt på chartergjestenes klagetopp. Her er noen andre saker vi har omtalt:

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.