Tett trafikk utenfor hotellrommet må du tåle, så lenge du er informert på forhånd.
Tett trafikk utenfor hotellrommet må du tåle, så lenge du er informert på forhånd.Vis mer

Trafikkmareritt på hotellet

Må man tåle trafikkstøy på hotellet i Syden?

De besøkte Mallorca i mai og regnet nok med en fredelig ferie tidlig i sesongen. Slik ble det ikke.

Ubeboelig

Klagerne bodde i første etasje, og mener at oppholdet ble ødelagt på grunn av kontinuerlig trafikk like utenfor vinduene.

"Støyen var så sterk at det var umulig å ha oppe dører og vinduer, nattesøvnen ble ødelagt. Det var ikke mulig å bruke balkongen i det hele tatt," skriver de forsmådde turistene i sin klage til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Klageren mener at leiligheten var ubeboelig på grunn av støyforholdene, og at støyen vart langt sterkere enn det Sagakatalogen ga uttrykk for.

Oppgir støyproblemer i katalogen

Reiseselskapet på sin side sier at det står i katalogen at hotellanlegget er beliggende i et hotellområde der støy av gjennomgangstrafikk, bar og uterestaurant kan være forstyrrende.

"Når Saga i katalogen under bosteder, angir at man kan bli berørt av ulike støykilder, vil man måtte være forberedt på at dette også vil kunne gjelde en selv," skriver Saga i sin kommentar til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Selskapet mener at trafikken ikke er verre enn de har beskrevet i sin katalog, og mener klagen er ugrunnet.

Krav til opplysninger


Opplysningene i katalogen er en del av avtalen mellom den reisende og operatøren. De siste årene har charterselskapene blitt flinke til å ta med forhold du kan bli berørt av i sine beskrivelser av reisemål og hotell. Dette må de gjøre, for å unngå massive klager i ettertid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dette tilfellet mener Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser at det fremgår av katalogen at støy kan være forstyrrende. Klagerne burde derfor være forberedt på at de kunne få et rom som var utsatt for bråk. Nemnda bemerker at de ikke har egen kjennskap til hotellet, og derfor ikke har annet å forholde seg til enn partenes beskrivelse. Ut fra dette mener de at klagerne har fått innkvartering som er i samsvar med avtalen. Klagerne får derfor ikke prisavslag.

Er du misfornøyd?

DinSide Reise har tidligere skrevet om saker som handler om trøbbel med støy og bråk. Her finner du noen av dem:

  • Bråk, bråk, bråk

  • Voff-voff ga tusenlapper

  • Bråkete hotellgjester
  • Ble ikke ferien helt som du forventet - husk at du kan klage, dersom du mener reiseselskapet ikke har oppfylt sine forpliktelser.

  • Mer om hvordan du går frem for å klage finner du her.
  • Billig ferie i siste liten?

    Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

    Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.