Tør du, Kosmo?

ETTER VALGET: SAS' oppkjøp av Braathen er ikke avgjort. Admininstrasjonsdepartementet kan stadig gi grønt lys, men Jørgen Kosmo våger neppe å gjøre det før valget.

Tør du, Kosmo?
Tør du, Kosmo?
- Konkurranse- og markedssituasjonen avgjør prisene, er flyselskapenes unisone svar.
- Konkurranse- og markedssituasjonen avgjør prisene, er flyselskapenes unisone svar. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det var ikke uventet at Konkurransetilsynet sa nei til SAS' oppkjøp av Braathens. En fusjon vil påføre norske reisende store ekstrakostnader (anslagsvis 29% høyere priser - se kommentar om oppkjøpstilbudet) og et annet resultat ville sant og si vært en skandale.

Husker du Color Air?

Det er riktignok stadig fri konkurranse på utenriksruter. KLM, British Airways, Finnair og andre flyr til og fra Norge. Men for de forretningsreisende, som betaler inntil fire ganger så mye som de ferierende, vil ingen av disse selskapene være noe alternativ. Forretningsreisende flyr nemlig både innenriks og utenriks, og de kan ikke tjene opp bonuspoeng på innenlandsruter med andre selskaper enn SAS - om SAS får monopol. Bonusprogrammene er i sin natur progressive: Jo mer du har spart, jo mer tjener du på å ta også den siste turen med SAS. Det er derfor ikke rasjonelt å spare bonuspoeng i flere selskaper samtidig. Vårt inntrykk er da også at nesten ingen gjør det.

Bonusordningen har vist seg ekstremt innelåsende for kundene, og det er betegnende at SAS heller ville droppe fusjonen med Braathens enn å droppe bonusprogrammet for innenlandsreiser.

Color Air - som i 1999 fløy for 300 kroner mellom byene i Sør-Norge - fikk for det første omtrent ingen forretningskunder, siden selskapet hadde for få destinasjoner til å tilby interessante bonusprogrammer. For det andre økte Braathens og SAS sin kapasitet på Color Airs ruter - for Ålesunds vedkommende til det nesten absurde (dette skulle Konkurransetilsynet ha grepet inn mot). Heller ikke fritidsreisende ble det derfor mange av for Color Air.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siste sjanse

Ville du våget å satse penger på et flyselskap som skulle bygge seg opp fra intet til å utfordre et enerådende SAS? Et annet flyselskaps overtagelse av Braathens er kanskje siste sjansen vi har til å sikre konkurranse i norsk luftfart.

Dette skriver førsteamanuensis Frode Steen, førsteamanuensis Siri Pettersen Strandenes og professor Lars Sørgard fra Norges Handelshøyskole i en artikkel om fusjonen tidligere i år.

Arguementene mot en SAS-overtakelse av Braathens er overveldende. Likevel er vi ikke overbevist om at fusjonen er drept. Det har nemlig fra første stund forekommet oss merkelig at SAS og Braathens i det hele tatt forsøker å fusjonere. Om noen gang Konkurransetilsynet skulle si nei til en fusjon, måtte det være her. Vi tror derfor partene må ha sikret seg en eller annen form for politisk ryggdekning før fusjonen ble offentliggjort. Det skulle ikke forundre oss om SAS' styreleder, Harald Norvik, sonderte terrenget med sin gamle sjef Jens Stoltenberg først.

Klar tale, for en gangs skyld?

Administrasjonsdepartementet under Jørgen Kosmo er klageinstans for vedtak i Konkurransetilsynet. Vi tror SAS vil klage avslaget inn for Kosmo. Vi har også en følelse av at Kosmo gjerne vil omgjøre Konkurransetilsynets vedtak. Men tør han å gjøre det før valget? Det sikrer neppe Arbeiderpartiet mange stemmer. Kosmos dilemma er imidlertid at regjeringen etter alt å dømme uansett blir kastet 10. september og at en Høyrestatsråd i Administrasjonsdepartementet neppe vil godta fusjonen.

Regjeringen har i likhet med oss andre hatt tiden helt siden 21. mai til å vurdere hva vi synes om en fusjon mellom Braathens og SAS. Det hadde derfor vært befriende om man nå kunne avvike "en ansvarlig saksbehandling" - som ofte betyr dulgte dealer på bakrommet - og klart og tydelig sier hva man har tenkt å svare på en eventuell anke fra SAS.