Concorde -Luftens raskeste!
Concorde -Luftens raskeste!Vis mer

Til himmels med Concorde

Lyst på en rask tur over Atlanteren? Concorde knuser lydmuren og bringer deg til Amerika på under fire timer. Verdens eneste supersoniske passasjerfly slår flere rekorder…

Langt oppe, der atmosfære blir stratosfære og der været forsvinner, suser en Concorde i 2.200 km/t. Verdens eldste passasjerfly, som fortsatt er på vingene, blir pusset opp for millionbeløp. Men nye fly vil ikke bli produsert. Det er for ulønnsomt. Vi kan fortelle deg hvordan og hvor du kan fly med denne luftens særing.

Luftige verdensrekorder

Med en fart på to ganger lydens hastighet er det begrenset hvor Concorde kan fly. Når lydmuren brytes skapes det enorme bølger som kan knuse vinduer her nede på bakken. Derfor er det ikke lov å bryte lydmuren over land. Daglig flyr de to selskapene fra London og Paris til New York, tur-retur.

I 1995 satte en Concorde verdensrekord. I løpet av 31 timer, 27 minutter og 49 sekunder hadde det beveget seg rundt jorden fra vest til øst. Concorde har også fartsrekord over Atlanteren. Fra New York til London tok det 2 timer, 54 minutter og 45 sekunder.

Da det hele begynte

I 1956 startet Frankrike og Storbritannia hver for seg å arbeide med supersoniske fly. Prestisjeprosjektet utviklet seg så likt for begge parter at de i 1962 bestemte seg for å samarbeide. Til sammen produserte de 20 fly hvorav 12 fremdeles er i drift. Ingen fly i verden har gjennomgått så mange testtimer som Concorde. Før flyet ble godkjent som passasjerfly hadde det vært gjennom 5.000 timer med testing. 21 januar 1976 ble den første kommersielle turen et faktum. Air France åpnet sin rute fra Paris til Rio, og British Airways fløy fra London til Bahrain. Den gangen kostet en billett 5740,- tur-retur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Russisk kaviar 18.000 meter over bakken

Fortsatt er det fint å fly Concorde. Alt blir lagt til rette for at du skal leve i luksus de timene du suser gjennom himmelens ytterste lag. Lunchen består av franske oster, russisk kaviar, indrefilet og gåseleverpostei servert på porselen. Måltidene er skapt av de ypperste kokker for å tilfredstille dine smaksløker over Atlanteren. Champagnen eller bordeauxvinene er hentet fra Concordes egne kjellere.

Det blir brukt mye penger på den innvendige komforten selv om det er trangt om plassene. På 2,6 meter er det presset inn to ganger to seter pluss en midtgang! På veggen stråler et gedigent digitalt speedometer som hele tiden viser hvor fort fuglen flyr.

Luksusgave til din kjære?

I vinterhalvåret når kulden biter som verst er det mange som ønsker seg vekk. British Airways kan friste med en dagstur til Barbados! Klokken 09.30 letter du fra London og 09.45 lokal tid kan du hive av deg ullsokkene og vandre barbeint rundt på karibiske strender… Når solen går ned flyr du tilbake til kalde London. Prisen har vi dessverre ikke fått tak i, men summen er garantert femsifret!

”En tur jeg aldri glemmer…”

Vi har snakket med Heidi Thon hos Air France som i mars fløy fra Paris til New York med Concorde. Hun forteller entusiastisk om sin livs opplevelse.

- Den følelsen jeg husker best var da vi fløy gjennom lydmuren. Det var som om noen holdt meg fast i et strikk og plutselig slapp meg løs! Jeg merket tydelig at nå gikk det fort fremover. Lyden merket jeg ikke noe til. Den forsvinner jo langt bak og når ikke inn i kabinen, sier Thon.

Hun minnes også den bratte stigningen.

- Det gikk rett opp og da vi landet gikk det rett ned!

I motsetning til vanlige passasjerfly som blir kalde på innsiden blir Concorde varm på grunn av den høye hastigheten. Klimaanlegget blåser ut kald luft men veggene er fremdeles varme. Metallet utvider seg faktisk så mye at når flyet lander er det 25 cm lengre enn når det tar av!

Enorme motorer må til for å nå den farten og høyden Concorde gjør.
Enorme motorer må til for å nå den farten og høyden Concorde gjør. Vis mer

Fakta om fly, ruter og priser

Fire Rolls Royce/Snecma olympus 593 turbo jet motorer løfter Concorde 18.000 meter over bakken. I den høyden kan du tydelig se at jorden er rund – i alle fall om været er klart. Med en fart fra 0 til 100 km/t på åtte sekunder går det raskt oppover. Nesen bøyes for å trenge gjennom atmosfæren med minst mulig motstand. Den bøyes også ved landing for at pilotene skal få bedre oversikt. Noe vi skjønner de trenger med en landingshastighet på 300 km/t. Vingespennet er 25.5 meter og Concorde er 62.1 meter langt. (Pluss 25 cm. ved landing da…)

Air France har tilbud på turer med Concorde. Prisene ligger fra 21.820,- til 43.280,- for en tur-retur billett Paris – New York.

British Airways flyr den samme ruten fra London. En tur-retur billett koster 79.800,-. Skal du tilbake samme dag koster det 75.950,-. En enkelt billett til New York koster 46.880,-.

Flyvende drømmer

Hvor lenge Air France og British Airways vil fortsette å fly supersonisk er uvisst. De går fort, de bråker og de er dyre i drift og vedlikehold. Nye fly vil sannsynligvis aldri mer bli bygd. Men den dag i dag investeres det millionbeløp på vedlikehold og nye deler, så siste kapitel i Concordeboka er ennå ikke skrevet.
Har du en feit lommebok og luftige drømmer kan du fremdeles nyte et glass god vin blant velkledde mennesker mens du suser av gårde i 2.200 km/t. God tur!

Har du ikke så feit lommebok men allikevell lyst til å reise, kan du ta en titt på vår restplassoversikt.