Test: Svarer turoperatørene på eposten?

Du vil ut på tur. Du vet bare ikke helt hvor, hva det koster og om det er ledige plasser. Og du har ikke tid til å lete frem informasjonen selv. Hva gjør du?

Ringer du reiseselskapene er det vanskelig å huske all informasjonen du får. Kanskje er det mer fristende å sende en epost? Da får du informasjonen skriftlig og det blir lettere å sammenligne. I alle fall om du får svar…

DinSide Reise har testet epost-servicen hos de store reiseleverandørene, og finner overraskende gode resultater.

En liten epost…

For å finne ut hvilke reiseselskaper som yter best epost-service sendte vi en enkel reiseforespørsel til samtlige selskaper i testen. Spørsmålet var formet slik at de lett kunne velge hvor mye arbeid de ville legge ned i svaret. Vi sendte følgende epost en hverdag kl 1500:

Hei!

Jeg ønsker informasjon om hva dere kan tilby av turer i perioden fra 13. mars og ut måneden.
Vi er 2 voksne og 3 barn som skal reise til sol og varme. Vi trenger et bra bosted og er villige
til å betale hva det koster (ikke uspesifisert), men vi ønsker litt veiledning fra dere om hva dere vil anbefale. Vi skal være borte en uke og reise fra Oslo. Hva har dere å tilby?

Venter spent på svar fra dere.

Testen

Servicegraden målte vi ut i fra disse kriteriene:

  • Svartid

  • Utfyllende informasjon

  • ”Tonen” i eposten
.

Her er resultatet

Bedømmelse av svartid, informasjon og "tone" i eposten
 ApolloVingStarSagaOmbro
Svartid1 time19 timer21 timer 19 timer20 timer
Poeng på svartid6p3p3p3p3p
Utfyllende info4p4p3p6p4p
Hyggelig tone5p4p4p5p4p
Totalsum15p11p10p14p11p
6p=best / 1p=dårligst


Vi har slått hardt ned på de som henviste oss til å ta en telefon for å få mer informasjon. Ville vi snakket med noen på telefon, hadde vi heller ringt i utgangspunktet!

Ujevn frekvens

Alle operatørene har i hvert fall bemannet epost-tjenesten sin, og du får kvalifiserte svar. Men mye kan forbedres. Selv om vi sendte eposten kl 1500, burde man forvente svar samme dag. Alle disse operatørene har telefonåpent utover kvelden. Likevel var det bare Apollo som klarte å komme tilbake samme dag (innen 1 time). Bravo! Detur svarte innen 15 minutter , men starter dessverre ikke sine turer før 16/4 – og er derfor ikke med i testen. Saga utmerket seg med meget god og utfyllende informasjon. I eposten vi fikk tilbake hadde de lagt inn bilder av aktuelle hoteller som var ledige med detaljert informasjon – fullt score!

Alternativ hvis du ikke trenger svar med en gang

Vi fikk kvalifiserte svar – og det er absolutt et godt alternativ å bruke epost hvis du ikke trenger svar med en gang. Vi testet på samme tidspunkt hvor lang ventetid det var på telefon til de samme operatørene. Alle svarte innen 1. minutt!

Flere tester

Vi kommer tilbake med en sammenligning av nettstedene til de samme reiseoperatørene om kort tid. Finner du all informasjon du trenger på nettet? Fungerer booking-tjenestene tilfredsstillende? Send gjerne din kommentar til redaksjonen.