Telefonoperatøren tipset om nettbillett

Vi ville til Trondheim, og trodde billettprisen vi fant på nett var helt OK. Så feil kan vi ta.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Oslo - Trondheim i påsken. En rute mange reiser i de dager. Lavprisselskapet Norwegian flyr også hit, men for sikkerhets skyld må vi undersøke prisene hos SAS også. Vi prøver på selskapets nettsider. Her er det sikkert fine tilbud, tenker vi. Det første som møter oss på SAS sine nettsider er en bestillingsapplikasjon (se bildet lenger ned på siden):

Plan & book your flights here

Det må jo være riktig sted å sjekke, tenker vi igjen, og starter med å markere vårt ønske om reisetype: Pleasure - Lowest fare. Det skal vise seg at vi tenker helt feil.

Se mer lenger ned på siden.

Prisen finner vi greit. For 1.046 kroner kan SAS fly oss til Trondheim og tilbake på våre utvalgte påskedatoer. Greit nok - det høres ut som en OK SAS pris, tatt i betraktning at lavpriskonkurrenten Norwegian tilbyr samme tur til 878 kroner.

Så prøver vi oss på telefonbestillingen. Etter åtte minutters venting (neida, vi skal ikke klage på telefonkø denne gangen. De har faktisk en tilbakeringningstjeneste også, så det er vårt valg å sitte og vente ...), svarer operatøren vennlig. Joda, over telefon kan vi få samme billett til 1.096 kroner. Litt dyrere, noe som stemmer med løftene SAS presenterer gang på gang over telefonlinjen mens vi sitter i kø, men ikke akkurat en revolusjonerende prisforskjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men, sier operatøren, du kan jo finne mye billigere billetter på nett.
- Hvor mye billigere, spør vi.
- Ja, du kan i alle fall spare 700 kroner!, sier den hjelpsomme damen.
- Jøss, det fant ikke vi da vi prøvde å lete for litt siden, sier vi overasket, hvorpå telefondamen assisterer oss til de riktige lenkene hos SAS på nett.

Skjermbilde fra SAS sin nettside. Hvor ville du klikket for å finne billetter?
Skjermbilde fra SAS sin nettside. Hvor ville du klikket for å finne billetter? Vis mer


Det viser seg at bestillingsmotoren ikke finner dette spesialtilbudet. Derimot får vi en billig reise på de riktige datoene dersom vi klikker på den annonselignende saken til høyre på siden, som lover fast lavpris i Norge. (Se bildet ovenfor.) Telefonoperatøren hjalp oss på veien til en billett som kun kostet 746 kroner. Vi kan med hånden på hjertet si at den hadde vi ikke funnet på å grave frem av oss selv.

Moralen er: Bestillingstjenesten til SAS gir deg ikke nødvendigvis de billigste reisene, og du må lete rundt på sidene, eller spørre i telefonen for hjelp.

  • Dyrt, fullt, billig eller billigere?

  • Billigst hos reisebyrået
  • Tilbake til innledningen