Taxi-endringene utsatt

Du må vente lenger på Uber.

UTSATT: Regjeringen foreslår at det nye regelverket for taxier utsettes fra 1. juli til 1. november. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
UTSATT: Regjeringen foreslår at det nye regelverket for taxier utsettes fra 1. juli til 1. november. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

De nye drosjereglene som skulle gjøre det lettere å etablere seg i taxibransjen i Norge - og som skulle åpne for at aktører som Uber kunne etablere seg her - blir utsatt.

Det nye regelverket for taxier skulle etter planen tre i kraft 1. juli 2020.

I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2020, som ble presentert i dag, foreslås det at dette utsettes til 1. november:

Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet skal utsettelsen bidra til å redusere konsekvensene av covid-19 for drosjetilbudet, og sikre et godt og kontinuerlig tilbud på kort og lang sikt.

– Drosje er en viktig del av det totale transporttilbudet i Norge. Drosjenæringen er i dag i en vanskelig økonomiske situasjon som følge av covid-19-utbruddet. Vi må sikre at disse aktørene har mulighet til å være med i konkurransen mot nye aktører og bidra til et kontinuerlig og tilfredsstillende drosjetilbud fremover. Derfor vil vi utsette ikrafttredelsen av endringene i drosjereguleringen til 1. november 2020, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Departementet skriver også at Covid-19-utbruddet har medført usikkerhet om andre viktige forutsetninger for ikrafttredelsen, blant annet kapasiteten hos Statens vegvesen for å kunne avvikle førereksamen og løyvemyndighetenes forberedelser for reformen.

Dette er endringene - når de kommer

Noen av hovedpunktene som nå blir endret, er at det ikke lenger er krav til at drosja må ha en taxi-lykt på taket, og drosjekjøringen må ikke lenger være hovedyrket til drosjeeieren.

Det skal bli lettere å etablere seg i bransjen, gjennom at mange av de gamle kravene til løyver og tildelingskriterier fjernes.

Dette fører blant annet til at det åpner for at tjenester som Uber kan etablere seg og drive lovlig også her til lands, som tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale har bekreftet overfor Dinside:

- Ja, med regjeringens liberalisering av taximarkedet vil Uber og andre innovative aktører som ønsker å etablere seg i Norge kunne gjøre det så lenge de følger norske regler. Opphevingen av behovsprøvingen gjør at alle som oppfyller de objektive løyvekravene, vil bli innvilget løyve etter søknad, har Dale uttalt til Dinside.

Bakgrunnen for taxi-endringene er ifølge Samferdselsdepartementet at regjeringa ønsket et bedre drosjetilbud til passasjerer i hele landet.

Hovedpunktene i endringene

  • Oppheve kravet om at drosjeyrket skal vere hovederverv.
  • Oppheve tildelingskriteriene basert på ansiennitet og fylkeskommunens skjønn.
  • Oppheve reglene om løyvedistrikt og stasjoneringssted.
  • Oppheve kravet om garanti for løyvehavere.
  • Krav til merking av kjøretøyet som drosje og synleg kjøreseddel inne i bilen.
  • Frivillig med taxi-taklykt.
  • For selskap kan kravet om god vandel bli oppfylt enten av dagleg leder eller transportleder. Selve foretaket må også oppfylle vandelskravet.
  • Forenkle etableringskravet for løyvehavere ved å bare kreve registrering i Enhetsregisteret.
  • Fastsette grensa for hvilke kommuner fylkeskommunene kan tildele einerettar i.
  • Videreføre mulighet til å ta turar inn og ut av område med miljøkrav for drosjer som ikkje oppfyller fastsette krav.
  • Videreføre kravet om taksameter inntil videre. Løyvemyndighetene kan gi dispensasjon frå krav om taksameter.
  • Videreføre kravet om at alle drosjer må registreres i motorvognregisteret som drosje.
  • Fastsette overgangsordninger for de løyvetypene som må oppheves.
  • Øvrige justeringer i forskrifta er i hovedsak justeringer/opphevinger knyttet til vedtatte lovendringer.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!