Tapt havutsikt = 4.000 kroner

Turistene bestilte rom med havutsikt. Det fikk de ikke før de byttet til et annet hotell.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver uke tar vi opp klagesaker som kommer inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly. Her havner saker som turoperatøren eller flyselskapet og kunden ikke greier å bli enige om på egen hånd. Rundt 40 prosent av sakene som behandles i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, får medhold.

Turistene fikk ikke utsikten de hadde betalt for. Illustrasjonsfoto
Turistene fikk ikke utsikten de hadde betalt for. Illustrasjonsfoto Vis mer

Skroll ned for mer.


Turistene bestilte leilighet med havutsikt, men det fikk de ikke. De tok problemet opp med reiseselskapet som tilbød flytting til et billigere hotell. I utgangspunktet mente klagerne dette var et bedre alternativ, men etter å ha bodd der noen dager angret de og ville tilbake til den første leiligheten. Trafikkstøyen ved det nye hotellet var stor, og leiligheten var mindre enn den de hadde bestilt. De fikk imidlertid ikke flytte tilbake.

Delvis havutsikt

Reiseselskapet innrømmer at leiligheten klagerne fikk, ikke hadde mer enn delvis havutsikt, og har gitt kompensasjon. Der er ikke villige til å betale ytterligere erstatning slik klagerne krever.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser påpeker at mangler gir rett til forholdsmessig prisavslag, med mindre de avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlige ulemper for kjøperen. I denne saken foreligger det en mangel, og nemnda mener at selskapets tilbud om annen leilighet på et annet hotell i dette tilfellet ikke er tilfredstillende. De påpeker at det nye hotellet verken har strandbeliggenhet eller toromsleilighet, og at det i tillegg var mer støy her enn på det hotellet klagerne hadde bestilt.

Nemnda gir klagerne rett på 4.000 kroner i prisavslag. Summen er inkludert 1.200 kroner som de tidligere har fått fra reiseselskapet, og er beregnet ut fra en sammenligning mellom avtalt innkvartering og faktisk innkvartering.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.
  • Ut å reise?


    Vi har hjelpemidlene som gjør reiseplanleggingen lettere:
  • Billige reiser: Let opp de billigste charterreisene med vår restplassliste. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon, les mer om dette her.
  • Lesernes reisetips og meninger: Les drøye 700 artikler og nesten 10.000 vurderinger av reisemål verden rundt – og skriv inn dine tips og reiseskildringer.
  • Vrien valuta? La valutakalkulatoren gjøre de vriene regnestykkene for deg.
  • Når er skoleferien? Sjekk når barna har ferie, eller hvilke perioder du uten barn bør ligge unna for å unngå pristoppene.