Vasamuseet ble bygget rundt Vasaskipet, og åpnet for publikum i 1990. Foto: Karoline
Vasamuseet ble bygget rundt Vasaskipet, og åpnet for publikum i 1990. Foto: KarolineVis mer

Svenskenes stolthet i trøbbel

Svovelsyre og fuktige turister truer med å ødelegge Vasaskipet.

Krigsskipet Vasas fantastiske fremtoning og forunderlige historie har lokket mer enn ni millioner turister til Vasamuseet i Stockholm siden det ble åpnet i 1990. Krigsskipet ble berget allerede i 1961 etter 333 år på havbunnen. Nå trues det uheldige skipet på nytt, av en kombinasjon av vann og svovelsyre.

Fuktig trussel

21. februar åpnet Vasamuseet en liten utstilling om et stort problem som nylig er avdekket. Gjennom sine århundrer på havbunnen har skipet tatt opp mengder av svovel i treverket. I løpet av den fuktige sommeren for to år siden, ble mystiske avleiringer funnet på skipet. Det viste seg raskt å være svovel som ble trukket ut av treverket av fuktigheten fra de mange regnvåte besøkende i museet. Når svovelen kommer i kontakt med oksygen, dannes svovelsyre som over tid vil bryte ned treverket.

Mangler midler

Nær 80 prosent av undersøkte objekter fra Vasa er angrepet av svovelsyren, skriver Vasamuseet på sine hjemmesider, og de definerer det som en alvorlig trussel mot skipet. Selv om forskere arbeider med å finne løsninger, skriver museet at de per i dag ikke har penger til å berge skipet. De arbeider foreløpig med kortsiktige løsninger, for eksempel å øke pH-verdien for å øke motstandskraften mot syreangrepet.

Vasas historie

Vasaskipet står i fare for å gå i oppløsning på grunn av svovelsyre-angrep. Vis mer

Det gedigne fartøyet fra 1628, ble bestilt av den mektige svenske kongen Gustav II Adolf under krigen mot Polen på 1620-tallet. Skipet var det mektigste krigsfartøyet i sin tid, og hadde blant annet to kanondekk med til sammen 64 kanoner. Men Vasas karriere som kongelig stolthet og propagandainstrument ble svært kort. Den 10. august 1628 seilte båten ut på sin jomfruferd fra Slussen. Etter to salutter, begynte skipet å krenge. Vann fosset inn gjennom de åpne kanonportene og skipet sank. Mer enn 100 personer omkom.

I 1956 ble skipet etter langvarige søk endelig lokalisert av vrakspesialisten Anders Franzén. Vasa befant seg på 30 meters dyp, og ble hevet etter flere års innsats. I 1961 brøt det stolte skipet igjen overflaten. Møysommelige utgravninger og 17 år med preparering senere var fartøyet endelig klart for publikum. Vasamuseet ble bygget rundt skipet, og åpnet for publikum i 1990. Her kan alle som ønsker det fortsatt beundre dette gigantiske stykke krigsfartøy, som dessverre ikke var konstruert for å klare sjøfart.

Mer fra Sverige

  • Her er Astrid Lindgrens verden.

  • Stockholms kuleste steder.

  • Stockholm fra sjøsiden - kanalbyen i bilder.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.