Støyende hotellferie

Hotellet var der de trodde, men annekset de ble innkvartert på lå like ved en bråkete vei.

Turistene var godt kjent i området og forventet et stille sted. Imidlertid ble overrasket over trafikkstøyen der de ble innkvartert, og krever prisavslag.

Anneks ved gjennomfartsvei

Støy du ikke har fått vite om på forhånd, kan gi penger i pungen om du klager.
Støy du ikke har fått vite om på forhånd, kan gi penger i pungen om du klager. Vis mer

Turistene visste om hotellet fra før, og bestilte der på grunn av forhåndsinntrykket. Det de ikke kjente til var at hotellet også hadde et anneks. I Star Tours katalog stod det at hotellets beboere måtte regne med støy fra lokaltrafikk, men annekset hvor turistene ble innkvartert, lå ved en gjennomfartsvei. Dette var ikke nevnt i katalogen før året etterpå. De krever prisavslag på grunn støynivået.

Samme standard, ulik beliggenhet

Reiseselskapet bekrefter i sitt svar at hotellet består av to bygninger der standarden er den samme. De mener å ha sitt på det tørre når de i katalogen skriver at noen av leilighetene forstyrres av trafikk, og mener det ikke er relevant hvilken del av hotellet gjestene ble innkvartert på. Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er ikke enige. De slår fast at selskapet i sin katalog ikke skriver at hotellet har to bygninger, og mener at dette er vesentlig informasjon siden beliggenheten gir stor forskjell i støynivå. Selskapet har ikke kommentert turistenes opplysninger om støynivået på gjennomfartsveien. I tillegg merker nemnda seg at Star Tour i sine nye kataloger har endret teksten til "gjennomfartstrafikk".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden klagerne ble forstyrret av gjennomfartstrafikk i stedet for lokaltrafikk, mener nemnda de skal ha et forholdsmessig prisavslag. Dette settes til 1.500 kroner per person.

Ble ferien mislykket?

DinSide Reise skriver jevnlig om reisejuss. Her ser du saker hvor misfornøyde charterturister har fått medholdt i reklamasjonsnemnda og erstatning i form av prisnedslag.

I disse sakene ville Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser ikke gi feriegjestene medhold:Slik går du frem når du er misfornøyd.

Ut på tur?

DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Finn restplassen
    - Gjør et kupp. Flere tusen reiser legges daglig ut til lavpris.

  • Restplassvarsling per SMS.
    - Få beskjed når nye restplasser blir lagt ut for salg

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.