FORNØYDE PASSASJERER: Både Norwegian og SAS ble belønnet av sine passasjerer. Foto: NTB Scanpix
FORNØYDE PASSASJERER: Både Norwegian og SAS ble belønnet av sine passasjerer. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ble premiert av passasjerer:

Stjernedryss for norske flyselskap

Fire stjerner til Norwegian i ny Apex-kåring.

Både flyselskapet Norwegian og flyselskapet SAS får stjerner i den nye kåringen fra Airline Passengers Experience Association (APEX).

APEX, en ideell medlemsorganisasjon som jobber for å forbedre opplevelsen til flyreisende, rangerer årlig flyselskaper over hele verden ved hjelp av tilbakemeldinger fra passasjerene selv.

Mer enn en million flyvninger og 500 flyselskaper ble rangert mellom 1. juli 2017 og 30. juni 2018.

Topplassering for Norwegian

Passasjerer har rangerer flyselskapene generelt, samt på fire underkategorier: komfort, service om bord, mat og drikke, samt underholdning og WiFi om bord.

Flyselskapene deles inn i tre kategorier: Globale flyselskaper, regionale flyselskaper og lavprisselskaper.

Flyselskapet Norwegian har fått den høyeste rangeringen et lavprisselskap kan får, nemlig 4 stjerner.

- Det er en ære å bli rangert som et firestjerners flyselskap av passasjerene som har reist med oss. Jeg vil takke alle våre 10.000 medarbeidere fra Bangkok i øst til Los Angeles i vest som hver dag gjør sitt ytterste for at våre kunder skal få en så god reiseopplevelse som mulig, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.

Se alle vinnerne i APEX-kåringen her.

Høyt oppe i global kåring

Flyselskapene deles inn i tre kategorier: Globale flyselskaper, regionale flyselskaper og lavprisselskaper. Mens Norwegian fikk stjerner i lavkostkategorien, har også SAS fått stjerner, men i den globale kategorien.

SAS ble tildelt 4 av 5 stjerner.

– Vi er stolte over å bli tildelt denne prisen igjen i år, sier Gustaf Öholm, Head of on board product and service i SAS, i en pressemelding fra selskapet.

– Det er et bevis på at passasjerene verdsetter våre anstrengelser for å gjøre det enklere for dem å bruke tiden ombord på den måten som passer dem best.

SAS har som mål å få fem stjerner neste år og oppfordrer alle reisende til å vurdere flyopplevelsene sine i appen TripIt, som blant annet ligger til grunn for APEX sine kåringer.