Stengt basseng

Alle fasiliteter skulle være tilgjengelig, men bassenget var stengt. Betyr det prisavslag, eller kom klagen for sent?

De så et flott basseng i katalogen som selskapet skriver de kunne benytte, og sier dette var av betydning for reisevalget. Problemet er at bassenget var stengt under turistenes opphold.

Lovte prisavslag

Ferien blir ikke helt den samme, om du drømmer om basseng som viser seg å være stengt. Illustrasjonsfoto: Kurth Nesje
Ferien blir ikke helt den samme, om du drømmer om basseng som viser seg å være stengt. Illustrasjonsfoto: Kurth Nesje Vis mer

Klagerne forteller at de kontaktet reiselederne på Gran Canaria da de oppdaget at bassenget var stengt, og at de ble lovet et prisavslag på 1.000 kroner per bestilling på grunn av dette. Klagerne ga fra seg reisebevis og kontonummer for utbetaling, men mottok ingen penger fra Star Tour. Etter å ha ventet noen uker, tok de kontakt med selskapet og fikk beskjed om at de ikke var berettiget refusjon. Da sendte de skriftlig klage, og får så melding om at klagefristen på fire uker er overskredet.

For sent

Star Tour viser til alminnelige vilkår for pakkreiser, som sier at klage må være fremsatt arrangør eller reisebyrå senest fire uker etter reisens avslutning. Klagen kom i dette tilfellet senere, og selskapet behandler den derfor ikke. Videre bemerker de at bassenget egentlig hører til et annet hotellanlegg enn det klagerne bodde på, og at hotellet de bodde på hadde eget basseng som var åpent. Kundene på anlegget med stengt basseng fikk prisavslag, men selskapet mener kundene på klagerens anlegg ikke er berettiget avslag.

Katalogenteksten avgjør

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser fastslår at det i katalogen opplyses om at alle fasiliteter er tilgjengelige uavhengig av hvor man bor. Dersom en pakkereise avviker fra det som er avtalt, dvs. bestilling, bekreftelse og opplysninger i operatørens katalog, er den mangelfull. I dette tilfelle foreligger en mangel som gir rett til forholdsmessig prisavslag. Klagerne påpeker mangelen på reisemålet, et faktum som Star Tour ikke bestrider. Derfor er klagen fremsatt i tide, og selskapet bundet av tilbudet som deres representant kom med. Nemnda anbefaler derfor at klagerne får sine 1.000 kroner per bestilling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre klagesaker

Hva kan du klage på, og hva gir rett på prisavslag eller erstatning? Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år mer enn 300 klagesaker knyttet til charterreiser. Her kan du lese mer om dine rettigheter.

Her finner du flere klagesaker.

  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.