Widerøe trafikkerer de fleste av rutene som støttes av staten.
Widerøe trafikkerer de fleste av rutene som støttes av staten.Vis mer

Staten sponser flyrutene

Myndighetene vil fortsatt sponse flere flyruter i landet. De største summene går til å holde flytransporten oppe i nord.

Statens støtte til ulønnsomme ruter er særlig merkbar i nord, men også ruter i Sør-Norge mottar overføringer. Blant annet gjelder det ruten Oslo - Røros, som Braathens skapte mye rabalder rundt da de varslet at nedleggelse høsten 2000. Regjeringen foreslår at det neste år skal brukes 401,1 millioner kroner til statlige kjøp av flyrutetjenester på ulønnsomme ruter.

  • Her er rutene, og hvor mye støtte regjeringen foreslår at de får neste år.
  • Områder

    [Ugjyldig objekt (NAV)]

    Årets forslag til statsbudsjett viser at Ruten Stokmarknes - Bodø fra april neste år igjen vil bli tatt med i denne ordningen, selv om den er betjent på vanlige kommersielle vilkår nå. Totalt omfattes 29 lufthavner av denne ordningen. Widerøe er det selskapet som får mest statlig støtte til ulønnsomme flyruter. Andre selskaper er Norwegian Air Shuttle, KATO Airline, Danish Air Transport og Coast Air. Selskapene har fått disse rutene etter anbudsrunder der det i hovedregel tildeles etter hvilket selskap som stiller lavest krav til statlig kompensasjon, når de forøvrig tilfredsstiller tekniske og operative krav.

    Ut på tur?

    DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.

  • Slik kan du reise billig
    - Sjekk DinSide Reises artikkelsamling om budsjettreiser.
  • Artikkelen fortsetter under annonsen