Spis før du flyr!

Helsefaren ved langflygninger er i fokus etter at en 28 år ung dame fra Storbritannia døde av blodpropp etter en flytur fra Sydney, tidlig i oktober. Nå konkluderer en ny undersøkelse at du burde spise deg mett før du går om bord i flyet.

En gruppe forskere ved Saitama Medical School i Japan, sier i en undersøkelse at et godt måltid og plenty med drikke før flyturen kan redusere risikoen for blodpropp og hjerteproblemer, melder nyhetsbyrået Reuters.

Inntak av mat og drikke kan være med på å øke blodsirkulasjonen og oksygenopptaket, faktorer som normalt svekkes under lengre flyturer. Hvor mye som skal inntas, er imidlertid uklart. Spiser man for mye, kan blodsirkulasjonen øke såpass at dette igjen kan bli farlig.

Japanske forskere mener det er god grunn til å styre klar av flymaten. Spis heller før du går om bord.
Japanske forskere mener det er god grunn til å styre klar av flymaten. Spis heller før du går om bord. Vis mer

I undersøkelsen fulgte de japanske forskerne hjertefunksjoner, blodstrøm og oksygenopptak hos 12 frivillige testpersoner. Deltakerne fikk servert ulike mengder mat og sportsdrikker som inneholder elektrolytter. Forsøkene ble foretatt på et treningslaboratorium hos det japanske luftvåpenet, hvor det er mulig å simulere forhold lik det man opplever i en flykabin på rundt 3.000 meter.

Økonomiklasse-syndromet

Trange seter i økonomiklasse og fulle charterfly er verst. Dårlig beinplass kombinert med dehydrering, øker faren for blodpropp og hjerteproblemer ved lange flyturer. Blodpropper som dannes i beina kan i verste fall løsne og følge med blodomløpet til lungene. Dette kan føre til smerter, kortpustethet og i verste fall hjerteinfarkt og slag. Tilstanden er best kjent som ”økonomiklasse-syndromet”.

Heldigvis er dette relativt sjeldent. På verdensbasis regner man med at det forekommer et hundretalls tilfeller av økonomiklasse-syndromet hvert år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Minsk risikoen

Flymedisinsk ansvarlig i SAS Norge, Stein Kravik, har doktorgrad i fly- og rommedisin. Han påpeker at det er flere måter å minske helsefaren ved langflygninger.

- Det er viktig å få i seg mat og væske både før og under reisen, dette kan hjelpe til med å få opp blodsukkernivået og øke blodsirkulasjonen. Jeg vil også råde reisende til å bevege seg så mye som mulig under flyturen, det er en enkel måte å sørge for at muskulaturen blir aktivisert og at blodomløpet holdes i gang, forteller Kravik.

Slik kan du minske risikoen for helseplager på neste langtur:

  • Beveg deg jevnlig. Ta en spasertur i midtgangen minst en gang i timen, forsøk å strekke ut bena. Forsøk å bevege og bruke muskulaturen i bena også når du sitter.
  • Drikk masse vann, men styr unna vanndrivende væsker som alkohol og kaffe. Tørr kabinluft kan kjapt føre til dehydrering.
  • Reis i løse, komfortable klær. Unngå klesplagg som klemmer. Ta av deg skoene når du sitter.
  • Personer som er blodfattige, nyopererte, gravide eller som lider av brokk, sukkersyke eller har hatt hjerteinfarkt, bør ta kontakt med lege før de flyr.

Er det noe du lurer på angående reiseliv, eller kanskje har du et godt tips? Send en e-post til reiseinfo@dinside.no.

Billig reise?

Er du på jakt etter en billig reise i siste liten? Ta en titt i vår kontinuerlig oppdaterte restplassoversikt. Er du i tvil om hvor reisen bør, gå kan du sjekke lesernes egen reiseguide. Få også med deg verktøyet, Fly i rute?, hvor du kan sjekke om flyene innenlands og til og fra Gardermoen går som de skal.