DYRERE Å FLY? Coronakrisen kan føre til at flyreiser blir opp mot 50 prosent dyrere nå flytrafikken gjenopptas, tror luftfartsekspert. Men norsk ekspert påpeker at dette vil avhenge av veldig mange faktorer - og at prisene vil jevne seg ut til normale etter noe tid. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
DYRERE Å FLY? Coronakrisen kan føre til at flyreiser blir opp mot 50 prosent dyrere nå flytrafikken gjenopptas, tror luftfartsekspert. Men norsk ekspert påpeker at dette vil avhenge av veldig mange faktorer - og at prisene vil jevne seg ut til normale etter noe tid. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Coronaviruset

Spår prishopp på flyreiser

Tror coronakrisen kan føre til 50 prosent prisøkning.

Publisert
Sist oppdatert

Coronakrisen kan føre til at flyreiser blir opp mot 50 prosent dyrere nå flytrafikken gjenopptas.

Dette ifølge Alexandre de Juniac, administrerende direktør i den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA.

Bakgrunnen for det spådde prishoppet er de nye reglene som flyselskapene ventes å ta, for å forhindre smitte om bord.

Det er den britiske avisen The Independent som skriver dette.

Vil avhenge av tilbud og etterspørsel

Av mulige restriksjoner som flyselskapene må imøtekomme, er at midtsetene på hver rad må være tomme for å holde avstand mellom passasjerene.

VANSKELIG: Her gir stormen «Dennis» pilotene i «Etihad Airways» nærmest umulige landingsforhold. Video: CNN / SDTV Vis mer

På et fly som normalt tar 189 passasjerer, betyr det at kun 126 seter kan brukes. Det må de reisende trolig betale for i form av dyrere billetter.

Ifølge The Independent, vil billettprisen kunne øke med opptil 50 rosent dersom flyselskapene blir nødt til å redusere passasjertallet ned en tredjedel, og dersom alt annet vedrørende flyvningen forholder seg konstant.

Men, avisen skriver at den eksakte prisøkningen vil avhenge av tilbud og etterspørsel, samt at flyselskapene sannsynligvis blir nødt til å redusere kapasiteten for en forventning og en sakte økning.

Trodde på prisnedgang

Da Dinside i februar først skrev om hva som kunne skje med flyprisene etter coronaviruset, var viruset fremdeles mest konsentrert i Kina.

De norske ekspertene vi da snakket med, uttalte da til Dinside at de trodde flyprisene ville komme til å bli veldig mye billigere, som følge at fallende etterspørsel fra asiatiske kunder samt at flyselskapene fremdeles måte fylle flyene sine.

Professor Svein Bråthen ved Høgskolen i Molde, med blant annet økonomi i lufttransport som spesialfelt, var en av ekspertene Dinside snakket med i februar.

- Tror på normalisering på sikt

Nå kommenterer han at situasjonen har utviklet seg vesentlig kraftigere enn mange trodde i februar.

- Alt er selvfølgelig veldig usikkert nå. Det som utenlandske eksperter sier, er i tråd med det som angår kapasitetstilpasning i den første saken. Det vi vet, er at det står mange fly parkert og at det er mange ansatte i permisjon, sier Bråthen til Dinside.

- På kort sikt så kan det godt være at prisene vil øke, av fem grunner, sier han, og ramser opp:

1) - For det første er det antakelig et større innslag av reisende med relativt lav prisfølsomhet som reise på grunn av restriksjoner og annet, og med betydelig lavere samlet volum.

2) - For det andre er det flere ruter som nå støttes av staten på visse betingelser.

3) - Det vil kunne ta noe mer tid å bygge opp etterspørsel enn det vi så etter for eksempel SARS i 2003. Følgelig kan det være høyere kostnader knyttet til å sette ledig kapasitet i drift.

4) - Flyselskaper kan gå konkurs, noe som kan endre konkurransebildet.

5) - Det kan bli pålagt restriksjoner som i en tid begrenser kapasitetsutnyttelsen, som ledige midtseter.

- På lengre sikt så er det langt mer usikkert, men jeg tror at vi vil gå i retning av en normalisering med et prisbilde i retning av det vi er vant til fra de senere år på de trafikksterke rutene. Men alt dette hviler på svært usikre forutsetninger om utbredelse av Covid-19 og hvor lenge denne pandemien vil vare, sier Bråthen til Dinside.

Han kommenterer videre at et viktig poeng som bidrar til usikkerheten er hvilke selskaper som overlever, og hvordan eventuelle konkurser vil bidra til en mulig restrukturering, eksempelvis når det gjelder lavpris interkontinentale ruter.

- Virker drastisk - og er ikke vedtatt

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), sier til Dinside at han synes det høres drastisk ut å ikke selge reiser på midtsetene. I tillegg understreker han at dette er forslag som ikke er vedtatt - og at det i så fall ville være en drastisk endring.

- Det er klart at hvis man reduserer kapasiteten på et fly med en tredjedel, altså tar ut bruk av midtsetene, så blir det mye høyere kostnad per sete, og prisene må opp. Men det virker jo litt drastisk med tanke på at mange også reiser i familie og slik sett kan sitte sammen, sier Steen, og understreker at dette ikke er vedtatt enda.

- Endelig vil jo etterpørsel/tilbud avgjøre. Hvis etterspørselen faller mye vil dette presse prisene ned. Men det er klart, et så drastisk virkemiddel som en reduksjon på en tredjedel av kapasiteten ville nok øke prisene. Men det ville også være en drastisk reguleringsendring, påpeker han.

Dette gjøres nå

Widerøe er et eksempel på flyselskap som tidligere har gått ut og fortalt hva de gjør for å forhindre smitte ombord.

Hele Widerøes flåte på 45 fly desinfiseres med et effektivt middel som brukes om bord. Det handler mye om rengjøring av kontaktpunkter som berøres ofte, og om filtre som filtrerer luften.

Selskapet understreker også at det er færre passasjerer om bord enn vanlig, og at de reisende fordeles for å redusere smitterisiko i den grad det lar seg gjøre uten å sette flysikkerhetsmessige hensyn i fare, som å sikre riktig vektfordeling.

Innenlands i Norge har Samferdselsdepartementet avtaler med de tre flyselskapene Widerøe, SAS og Norwegian om et grunnleggende tilbud av flytransport mellom regionene og enkelte lokale ruter.

Avtalene skulle vare fram til 30. april, men er forlenget til 31. mai.

Avtalen innebærer blant annet at det skal være minimum seks daglige rundturer mellom Oslo og Trondheim, fem daglige rundturer mellom Oslo og henholdsvis Stavanger og Bergen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer