Det er lettere å slappe av om hodet og nakkemusklene får hvile.
Det er lettere å slappe av om hodet og nakkemusklene får hvile.Vis mer

Sov godt underveis

Her er tipsene som kan hjelpe deg inn i drømmeland på langtur.

Det finnes mange gode råd mot jetlag. Ett av dem sier at du bør prøve å sove underveis. Det er dessverre lettere sagt enn gjort. Søvnen føles ekstra fjern i trange flyseter hvor du er omgitt av mennesker, bevegelser og støy. Her er syv bud som letter jakten på drømmene.

Første bud: Stimulans

Unngå midler som virker stimulerende på kroppen. Det betyr at du styrer unna tobakk og koffein for eksempel. Helst bør du gi kroppen seks timer fri fra slike stoffer før du tenker deg å sove. Alkohol virker kanskje avslappende, men alkoholpåvirket søvn er både grunn og lite oppfriskende.

Andre bud: Mat

Flymat er gjerne varmet opp flere ganger, og blir derfor tyngre fordøyelig. Tung fordøyelse kan virke forstyrrende på søvnen. Det er heldigvis mulig å bestille spesialmat. Mer om det her.

Når du spiser bør du holde igjen på proteinene, og heller fylle opp med karbohydrater som virker litt søvndyssende. Det betyr at du bør være forsiktig med kjøtt, melkeprodukter og egg. Grønnsaker, frukt og kornprodukter derimot, vil vanligvis være gode karbohydratkilder.

Tredje bud: Strekk ut

Er musklene stive og blodomløpet hemmet, er det også vanskeligere å sove godt. Dovne lemmer unngår du ved å gjøre noen øvelser som godt kan utføres i setet. Roter håndledd og ankler, strekk armene i været, løft beina fra gulvet, strekk og vri ryggen og tøy i nakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjerde bud: Riktig antrekk

Blodomløpet hemmes også om du velger feil tøy. Sats på romslige klær uten stramme belter og lignende. Ta gjerne av deg skoene, og putt på noen lune sokker. Pass på at du verken blir for kald eller for varm. Velg heller å bruke pledd, enn varmt tøy. Det er lettere å regulere underveis.

Femte bud: Komfort

Ja, vi innrømmer at det er vanskelig å finne en levelig sovestilling i vanlige flyseter. Bruk betjeningens tilbud om puter og pledd for å gjøre setet mer sovevennlig. Det finnes også oppblåsbare soveputer som ikke tar mye plass, og som gjør det enklere å hvile hodet. Legg ryggen bak så sant det er mulig.

Sjette bud: Mørk stillhet

Kapsler med stoffer fra pasjonsblomst kan virke beroligende.
Kapsler med stoffer fra pasjonsblomst kan virke beroligende. Vis mer

De fleste strever mer med å sove når det er lyst, enn når det er mørkt. Trekk ned solskjermen foran vinduet, og slukk leselampen. Tar du med en sovemaske som stenger lyset ute fra øynene er du godt hjulpet. Støy er heller ikke spesielt søvnfremmende: Øreplugger som stenger bråket ute hjelper.

Syvende bud: Hjelpemidler

Mange finner det nyttig å bruke innsovningstabletter. Snakk med legen om dette. Alternativt kan du prøve aromaterapi og urtemedisiner. Duften av essensielle oljer som lavendel, rose og merian kan virke beroligende. Det er også mulig å bruke kapsler med kamille og pasjonsblomst. Sjekk hos helsekostbutikken eller apoteket.

  • Flere råd mot jetlag.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.