Sola og Flesland vil bli først med kommersiell elfly-rute

Flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Målet er at ruten mellom Stavanger og Bergen skal være i drift fra 2023.

FØRSTE KOMMERSIELLE ELFLYRUTE: Avinor og flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Den skal trafikkere ruten Stavanger-Bergen. Målet er at ruten skal være i drift fra 2023, da med et litt større fly enn det på bildet, som er Avinors elfly. Alpha Electro G2 (bildet) er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Foto: Avinor
FØRSTE KOMMERSIELLE ELFLYRUTE: Avinor og flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Den skal trafikkere ruten Stavanger-Bergen. Målet er at ruten skal være i drift fra 2023, da med et litt større fly enn det på bildet, som er Avinors elfly. Alpha Electro G2 (bildet) er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Foto: Avinor Vis mer

– Målet er å få verdens første kommersielle elfly-rute. Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen til Stavanger Aftenblad.

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Sparebanken Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det er Avinor Flesland og Sola som har ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

– Det er ingen som foreløpig vet helt hvordan dette skal se ut i praksis, så for oss er det kjempeviktig å få flere partnere som kan bidra til planleggingen, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Sola til avisa.

Strekningen mellom Stavanger og Bergen er 16 mil og har rundt 550.000 passasjerer i året.

Tror på elektrifisering innen 2025

Widerøe har tidligere uttalt at de spår de første kommersielle elektriske flyene i Norge innen 2025.

Ifølge en pressemelding fra Avinor, har konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe uttalt til Finansavisen at om flyet går på strøm, hydrogen eller er hybridbasert er for tidlig å si, men at grønn teknologi på kortbane er mulig, og det innen 2025.

I den samme artikkelen kom det også fram at Widerøe har vært i dialog med fem ulike selskaper om nullutslippsfly.

Widerøe er ikke de eneste som tror på elektrifisering av den kommersielle flytrafikken i Norge.

I Trondheim har Rolls-Royce etablert en egen avdeling for elektriske flymotorer, og tidligere i år inngikk selskapet OSM Aviation en avtale om innkjøp av 60 elektriske fly. De 60 elektriske flyene skal brukes til trening og utdanning på selskapets flyskole «OSM Aviation Academy». Flyene skal leveres i 2021.

Innenriksfarten skal være elektrifisert innen 2040

Avinor og partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen elfly. Målet er ifølge Avinor at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Prosjektet støttes av regjeringen, og Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere.

LANDET I VANNET: Det var Avinors elfly som måtte sikkerhetslande i et vann utenfor Arendal onsdag. Her blir det heiset opp fra vannet. Video: NTB Vis mer

Avinor arrangerte Norges første elektriske flygning i juni 2018. Det skjedde med Avinors eget elfly. Det var det samme elflyet som måtte nødlande under Arendalsuka i sommer.

Universitet i Tromsø (UiT) - Norges arktiske universitet, har i høst drevet med testing av elfly i nordnorsk klima.