Du har selv ansvaret for å ta vare på tingenen dine.
Du har selv ansvaret for å ta vare på tingenen dine.Vis mer

Smykker på avveie

Smykkene ble liggende igjen i hotellsafen da gjestene dro. Etterpå forsvant de sporløst. Et norsk par krever erstatning.

Paret pakket sakene og dro fra hotellet i Luxor etter en uke på reise langs Nilen. Tilbake lå smykkene i hotellets safe. Da de oppdaget fadesen, tok de raskt kontakt med reiseleder som lovte å spørre etter smykkene på hotellet. Samme dag opplyser reiseleder det distré paret at smykkene var funnet i god behold på hotellet, og at de ville bli levert reiseleder for videreforsendelse til paret.

Paret har siden ikke sett mer til smykkene. I sin klage ovenfor Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, krever de erstatning for de tapte smykkene.

Avvist

Turoperatøren, Pyramidene Tours A/S, hevder på sin side at de har gjort hva de kan i denne saken, og at de aldri har fått smykkene fra hotellet. De mener også at de ikke har anledning til å påta seg ansvaret for gjenglemte saker – det er nemlig ikke uvanlig at reisende glemmer igjen ting på hoteller.

Reklamasjonsnemnda sier i sin vurdering at verken hotell eller turoperatør kan pålegges ansvaret med å ta vare på ting reisende måtte glemme etter reisen. Unntaket må være der tingene har en høy verdi; Finner hotell eller reisearrangør gjenglemte saker av en viss verdi, er nemnda av den oppfatning at dette skal ettersendes på den reisendes bekostning.

Må ta ansvar selv

Til tross for at nemnda i denne klagesaken antar at de tapte smykkene faktisk var av høy verdi, mener de at hersker så stor usikkerhet omkring hvordan smykkene har kommet på avveie at de ikke kan vurdere noen form for erstatning.

Moralen er derfor at du selv må ta ansvaret for bagasje og verdigjenstander.

Mange klager

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 saker fra reisende med charteroperatører. Hotellstandard er et av de aller vanligste temaene, men det hender fra tid til annen at de reisende selv er årsaken til problemet.

  • Leste ikke billettene - mistet sydenferien

  • Fylla fikk skylda
  • Ble ferien en katastrofe? Les hvordan du går frem for å klage.

    Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.