SELVKJØRENDE SNØRYDDERE: Snart kan også landingslys på rullebaner bli snøryddet av selvkjørende kjøretøy. Foto: NTB Scanpix
SELVKJØRENDE SNØRYDDERE: Snart kan også landingslys på rullebaner bli snøryddet av selvkjørende kjøretøy. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nye selvkjørende snøryddere på flyplasser

Smart teknologi skal hindre stengte flyplasser

Snart kan landingslys på rullebaner bli ryddet av selvkjørende maskiner. Og automatikken stopper ikke der.

Den smart automatiseringen av flyplasser går stadig framover.

Selvkjørende måkebiler skal allerede testes på Oslo Lufthavn i løpet av vinteren, men nå er et nytt selvkjørende snøryddingskjøretøy på trappene.

Skal snørydde landingslys

Teknologibedriften Semcon skal utvikle nye autonome løsninger som gir flyplassene lavere kostnader og øker sikkerheten.

Nå er de i gang med å lage et selvgående kjøretøy som skal fjerne snø fra landingslysene. I dag må denne jobben gjøres manuelt og den tar mye tid. Målet er at flere flyplasser skal kunne holdes åpne.

– Det kan virke som en filleting, men hvis 15 prosent av banelysene er ute av funksjon, blir landingsbanen stengt og det oppstår betydelige forsinkelser og kostnader. Autonomi kan gi store fordeler, ikke minst med tanke på sikkerheten for fly og personale, påpeker Anne Piegsa, teknisk prosjektleder hos Semcon.

Kjøretøyene skal styres eksternt fra en trafikkstyringssentral, og det vil blant annet være mulig å avbryte snøryddingen når et fly skal lande.

En av utfordringene er kravet til at kjøretøyet må ha høy presisjon og fungere under alle værforhold.

Selvkjørende brøytebil

Semcon har sammen med Yeti Snow Technology allerede jobbet med prosjekter med liknende forutsetninger.

I vår ble det blant annet testet ut en løsning med autonome snøryddere som skulle holde hele landingsbaner i Norge snøfrie, og resultatet var positivt.

Denne vinteren skal brøytebilene testes ut på en fullt operativ Oslo Lufthavn. Testkjøringen har oppstart rundt årsskiftet og fram til april 2019.

– Målet er å teste de ut i reelle brøyteoperasjoner. Dette for å teste systemene, lære mer og videreutvikle disse, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor, til Dinside.

Prosjektet skal ifølge Avinor være et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. På sikt kan kanskje snø-stengte flyplasser være historie.

Smart automatisering

– Smart automatisering av flyplasser vil gjøre det mulig å holde flere av de små og mindre trafikkerte flyplassene åpne og samtidig beholde staben, takket være reduserte kostnader og økt sikkerhet, sier Anne Piegsa i Semcon.

Teknologien ble utviklet av Semcon for Luftfartsverket i forbindelse med prosjektet AVAP – Autonomous Vehicles for AirPorts, der også Husqvarna, RISE, FlyPulse, Swedavia og Combitech deltar i ulike delprosjekter.

Prosjektet med de selvkjørende landingslys-måkerne vil bli demonstrert på flyplassen i Örnsköldsvik om ett år.