Små barn blir grinete når de ikke får luren sin - familien bestilte derfor en tur hvor flyet gikk om morgenen. Men likevel måtte familien reise midt på natten.
Små barn blir grinete når de ikke får luren sin - familien bestilte derfor en tur hvor flyet gikk om morgenen. Men likevel måtte familien reise midt på natten.Vis mer

Slitsom flyreise

Saga endret flytidspunktet to ganger etter bestilling.

Familiens to små barn skulle være med på pakketur til Algarvekysten. De bestilte derfor en tur hvor flyet gikk tidlig på morgenen. Likevel ble både tur og retur lagt til sent på kvelden. Reisen ble derfor anstrengende for småbarnsfamilien.

Endret flyavgang to ganger

Etter bestilling får familien brev fra Saga om at avgangen var flyttet ti timer frem fra kl 0710 til kl 1700. Samtidig opplyser Saga om at de er i sin fulle rett dersom de velger å kansellere turen. Ettersom familien skulle reise med venner valgte de å stå ved bestillingen. Litt senere får de enda et brev: Da er utreisen utsatt til kl 2050 og hjemreisen til 0110. Men denne gangen skriver Saga at de ikke kan avbestille uten gebyr: Endringen skyldtes nemlig forhold som lå utenfor Sagas kontroll.

På feriens siste dag må familien med to små barn forlate hotellet kl 1000. Det er da tretten timer til flyet skal gå. Familien krever et prisavslag på 25 prosent. For denne reisen utgjør det 4.009 kroner

Hva sier nemnda

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser mottar hvert år rundt 300 klager fra reisende med charterselskaper. I sin vurdering av småbarnsfamiliens klager skriver de at flytider ofte ikke er klare ved trykking av feriekatalogene – endringer er derfor vanlig. Men i dette tilfellet måtte klagerne reise om natten i stedet for om dagen slik de hadde forespeilet seg. Endringen var på cirka 14 timer hver vei. En så stor endring er å anse som en mangel ved pakketuren. Reklamasjonsnemnda anbefaler at klagerne gis et prisavslag på kr 1.500, dette i henhold til pakkereiseloven.

Når turen går i vasken

Svarte ikke ferieturen til forventningene? Da kan du få erstatning. Reklamasjonsnemnda behandler alle typer klager på forhold ved pakketurer – men et krav for er at selskapet du har kjøpt reisen av, er medlem i reisebransjeforeningen.

DinSide Reise har tidligere skrevet om enkeltsaker hentet fra Reklamasjonsnemndas klagebunker:

Ut på tur?

Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.