Slitsom feriestart

Den eldre mannen bestilte rullestol til å møte seg på flyplassen, men måtte greie seg på egen hånd kun med hjelp av kona.

Det eldre ekteparet reiste til Mallorca for langtidsferie. Ved ankomst til flyplassen trengte de imidlertid hjelp, men assistansen kom aldri, og de måtte greie seg selv.

Ingen rullestol

Ingen møtte det eldre ekteparet med rullestol, og deres egen var demontert og ødelagt i transporten.
Ingen møtte det eldre ekteparet med rullestol, og deres egen var demontert og ødelagt i transporten. Vis mer

Paret hadde avtalt med reiseselskapet at de skulle møtes med rullestol ved ankomst på flyplassen, på grunn av mannens dårlige bein. De ble imidlertid overlatt til seg selv, og måtte ta seg frem til bagasjeutleveringen på egen hånd. Her fant de mannens elektriske rullestol, demontert og ødelagt. Samtidig hadde allerede bussen med Star Tours reiseledere og passasjerer forlatt flyplassen. Dermed måtte paret selv bære bagasjen til taxi for transport til hotellet. Rullestolen ble reparert etter noen dager, og oppholdet forøvrig gikk heldigvis bra, men de krever refundert 50 prosent av reisens pris.

Star Tour beklager feiltakelsen, og bekrefter at det var avtalt at kunden skulle bli møtt ved flytrappen med rullestol. Ut over det, sier selskapet at det er vanlig at reisende kommer seg til hotellet på egenhånd uten å si fra, og at det derfor er vanskelig for reiselederne å vite om alle som skal ta buss faktisk er med. I dette tilfellet sjekket reiselederen at ingen stod igjen ved bagasjeutleveringen.

Pengespørsmål

Star Tour har allerede refundert utgiftene til transport fra flyplassen til hotellet, og overlater til reklamasjonsnemnda å avgjøre om de øvrige problemene er å regne som en vesentlig mangel.

Reklamasjonsnemnda fastslår at en pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt. Det kreves ikke at mangelen er vesentlig, så lenge det er problemer av en viss betydning for kunden. I dette tilfellet må hendelsen ha vært både anstrengende og skremmende for klagerne. Nemnda mener at ekteparet bør få refundert 1.000 kroner per person som prisavslag og erstatning for tort og svie.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Planlegger reisen med DinSide

    Assistanse får du på DinSide Reise. Charterreiser, fergeferien, flyreiser, valutakalkulator og reisetips fra leserne er noe av det du finner. Her er noen nyttige lenker:

  • Finn billige charterturer i restplassoversikten
  • Finn fergeavganger, priser og bestill billetter
  • Se lesernes reisetips, og kom med dine egne vurderinger i Reiseguiden
  • Hva koster det egentlig? Her er valutakalkulatoren