<strong><b>PÅ DET LYSESTE:</strong></b> Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje Ulveseth
PÅ DET LYSESTE: Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje Ulveseth Vis mer

Slik virker Dreamliner-vinduene

Vinduer med elektronisk dimming er snart hverdagskost for flypassasjerer.

Publisert
Sist oppdatert

Norwegians aller første 787-8 Dreamliner er ventet ved årsskiftet. Flyselskapet har totalt sikret leveranse av seks Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly, og den foreløpige planen er at disse skal fly direkteruter til New York og Bangkok.

I februar besøkte DinSide flere av Boeing-fabrikkene i Seattle, og fikk se hvordan den kommende Dreamlineren vil se ut innvendig.

Et nytt fly er i seg selv spennende, men det som er ekstra spesielt med Dreamliner er vinduene. Du kan bare glemme dagens "rullegardiner", for vinduene fungerer som en slags solbrille. Her er det nemlig elektronisk dimming som gjelder.

DinSide fikk testet ut hvordan den elektroniske dimmingen fungerer under et besøk på Everett Factory.

Se bildeserie:

Les også: Her er Norwegians nyeste fly

Større vindu

Vinduene til Dreamliner er 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830.

Vinduene er 65 prosent større enn Boeing 747-830. Men det er mest den ovale formen som gjør at vinduene virker mye større enn vanlig. Foto: Silje Ulveseth
Vinduene er 65 prosent større enn Boeing 747-830. Men det er mest den ovale formen som gjør at vinduene virker mye større enn vanlig. Foto: Silje Ulveseth Vis mer


Vinduene er designet slik at uansett hvor du sitter i en Dreamliner, skal du kunne se ut vinduet.

– Man skal alltid kunne se at man flyr, sier Colleen Kottlowski, en av Boeings markedsdirektører, til DinSide.

Det er passasjerene ved vindusplassen som selv styrer mørkhetsgraden, men kabinmannskapet kan overstyre dimmingen. Blant annet kan de simulere natt i fullt dagslys for å redusere jet-lag.

Les også: Se de nye Norwegian-flyene bli til

Lurt av lyset

Passasjerer savner ofte større plass når de flyr, men ifølge Kottlowski ville dette ha ført til færre seteplasser og økt bruk av drivstoff, noe flyselskapene ikke er interessert i.

– Derfor bruker vi lys til å skape en større romfølelse, forklarer markedsdirektøren.

Flyet har altså ikke vokst i dimensjon, men interiøret gjør at det virker større. Hvert flyselskap kan selv bestemme hva slags humør flyet skal være i. Lyset kan lage soloppgang, eller ulike fargenyanser.

Se hvordan lyset virker:

Les også: Går du på do i sokkelesten?

Bedre hattehyller


Boeing har også doblet kapasiteten på hattehyllen, og designet den slik at passasjerer skal slippe å slå hodet i den. Den er rundere i kanten, som også gjør at flypersonalet lettere hører hva passasjerer ved vindusplassen sier.

– Du skal alltid klare å åpne hattehyllen på første forsøk, forteller Kottlowski.

Det er intet mindre enn fire måter å åpne denne hattehyllen på.

Bare se her:

Dersom du lar deg irritere over parfyme- og alkoholstank på flyet, så kan du glede deg over at Dreamliner har et gassfiltreringssystem som skal fjerne lukt og uønsket luftforurensning. Så gjenstår å se hvor effektivt det er i praksis.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer