Slik takler du jetlag

Disse rådene kan gjøre jetlagen lettere å takle.

  1. Juster tiden på forhånd. Undersøk hvor stor tidsforskjellen er i forhold til reisemålet, og finn normal leggetid der. Skal du reise østover, må du legge deg tidligere på kvelden. Reiser du vestover gjelder det å strekke på døgnet.
  2. Vær uthvilt. Selv om du begynner å tilpasse deg reisemålets døgnrytme, betyr ikke det at du skal sove mindre. Et par netter med god søvn før avreise, gjør at du takler jet lag bedre. Er du uthvilt når du går om bord i flyet, er det langt lettere å takle biologiske omstillinger og tretthet.
  3. Stopp underveis. Hvis det er mulig, kan det være lurt å legge inn en stopp underveis til reisemålet. Dette gjelder spesielt hvis du flyr så langt som til Australia, der tidsforskjellen er et halvt døgn. Med et stopp får kroppen en sjanse til å ta omstillingen gradvis, i stedet for å korrigere alt på en gang. ”Stopover” som det kalles, tilbys ofte uten ekstra kostnader for billetten.
  4. Hvile på flyet. Det er viktig å få god hvile og gjerne litt søvn også om bord på flyet. Flere anbefaler å styre klar av flymaten som serveres. Den har gjerne blitt varmet opp et par ganger, og er vanskelig å fordøye. Treg fordøyelse kan gi søvnvansker. Har du store problemer med å sove på langflyvinger, bør du vurdere innsovningspiller. Konsulter med legen din før avreise.
  5. Artikkelen fortsetter under annonsen

  6. Unngå dehydrering. Drikk masse vann, men styr unna alkoholen. Effekten av alkohol om bord i en flykabin er mer ekstrem enn på landjorda. Dehydrering, høyde og lufttrykk gjør at én drink om bord virker mer som to og en halv på bakken. Pass også på å få rent vann fra flaske.
  7. Våken etter landing. Du bør unngå å sove med en gang du lander – med mindre det er leggetid da. Du bør nemlig prøve å justere døgnrytmen så snart som mulig. Er du stuptrøtt klokken to på formiddagen, kan det være hardt å holde ut helt til kvelden. 23:00 lokal tid er en god målsetning. Du sover kanskje ikke mer enn fem, seks timer, men den neste natta burde gå langt bedre.
  8. Reguler kroppen med lys. Kroppens biologiske klokke får sine signaler fra omverdenen. Lys, sosial aktivitet, vekkerklokker og koffein hjelper å stille om kroppens indre urverk. Et enkelt tips er å spasere noen timer ute i solen etter at du er kommet frem. Måltider til riktig lokal tid er også god kur.
  9. Hvil om natta. Reiser du mot øst, vil du gjerne oppleve problemer med å sove på natta. I stedet for å danse hele natta, og sove hele dagen, bør du hvile om natta, og holde øynene åpne om dagen.