AKKURAT KJØPT? Du kan få refundert resten av periodebilletten hos Vy, for eksempel dersom du beordres til å ta hjemmekontor av arbeidsgiver. Foto: Pål Joakim Pollen
AKKURAT KJØPT? Du kan få refundert resten av periodebilletten hos Vy, for eksempel dersom du beordres til å ta hjemmekontor av arbeidsgiver. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Karantene?

Slik stopper du månedskort hos Vy

Får du ikke brukt resten av periodebilletten? Da kan du stoppe den og få refundert det du ikke har brukt.

Publisert
Sist oppdatert

I tråd med at stadig flere nordmenn infiseres av Covid-19, er det nå flere arbeidsgivere som ber de ansatte om å ta hjemmekontor i tiden fremover.

Og det kan jo være ganske bittert dersom man nettopp kjøpte seg en ny periodebillett på toget.

Vy refunderer resten av billetten

Dersom du blir pålagt karantene fra arbeidsgiver er det imidlertid ingen sak å stoppe periodebilletten hos Vy. Gebyret for å gjøre dette er 100 kroner, og så vil refusjonen gis som følger:

  • x/7 av prisen for en 7-dagersbillett, der x er antall dager igjen av billetten
  • x/30 av prisen for en 30-dagersbillett, der x er antall dager igjen av billetten
  • x/300 av prisen for en 365-dagersbillett, der x er antall dager igjen av billetten

Altså - kjøpte du en 30-dagers periodebillett i forgårs, vil du få tilbake 28/30 av månedsbeløpet, minus 100 kroner.

Mer om Vys refusjonsregler finner du på selskapets nettsider.

Må gjøres via kundeservice

Dog skal det sies at prosessen er noe tungvint. Du får nemlig ikke gjort dette direkte i appen – du ringe kundeservice, og der kan det fort bli telefonkø når dette er eneste mulighet.

. o O ( Særlig når mange leser denne artikkelen, si! )

For ordens skyld kan enkeltbilletter også refunderes hos Vy, så lenge du gjør det før avgang. Dette kan du gjøre direkte i appen.

Hva med Ruter, Skyss etc?

Ruter har en identisk ordning som Vy, altså der du får refundert andelen av periodebilletten som gjenstår, minus et gebyr på 100 kroner. Her kan du i tillegg til å ringe også bruke et kontaktskjema for å søke om refusjon (les mer hos Ruter).

Skyss, som opererer i Vestland, krever i utgangspunktet sykmelding, fraflytting eller dødsfall for å få refundert gjenstående tid på periodebilletten, som må dokumenteres. Dog får vi opplyst fra kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer at det kan gjøres unntak, og at påtvunget hjemmekontor/karantene definitivt vil være gyldig grunn for refusjon. Refusjonen blir da i tråd med den hos Vy og Ruter (les mer hos Skyss).

(Skyss-avsnittet er oppdatert 12. mars klokka 00:03 med informasjon fra Dreyer)

Det samme gjelder i stor grad for Kolumbus i Rogaland. Her kan du, i tillegg til sykmelding, fraflytting eller dødsfall, også få refundert resten av periodebilletten ved endring i reisemønsteret grunnet jobb (må dokumenteres fra arbeidsgiver). Men merk at du her må ha minst 10 dager igjen av et 30- eller 365-dagerspass for å få refusjon (les mer hos Kolumbus).

AtB, som opererer i Trondheim, har samme refusjonsbetingelser som Kolumbus, men krever ikke at det er 10 dager igjen av billetten. Dessuten kan refusjon ved sykdom og dødsfall tilbakedateres (les mer hos AtB).

Hvis du bor utenfor disse områdene, bør du sjekke om kollektivselskapet du bruker har lagt ut informasjon om refusjon på sine hjemmesider.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer