Slik skal de unngå smittebomber

Samtidig som samfunnet gradvis gjenåpnes, ber kollektivselskapene og myndighetene folk om å velge bort kollektivreisene.

SMITTEVERN: Du kan måtte ta ansvar for å vente på neste buss, dersom det er fullt, påpeker kollektivselskapene. Foto: NTB Scanpix
SMITTEVERN: Du kan måtte ta ansvar for å vente på neste buss, dersom det er fullt, påpeker kollektivselskapene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Gradvis har regjeringen lettet på en rekke tiltak for å ta tilbake hverdagen under den pågående coronapandemien. Dette innebærer at det er utarbeidet retningslinjer for en rekke områder og virksomheter - kollektivselskapene inkludert.

Samtidig som regjeringen fortsatt ber folk holde seg på hjemmekontor og unngå kollektivreiser i størst mulig grad, ber bedriftene om at de ansatte i større grad kan dra tilbake på jobb.

Men hva vil kollektivselskapene gjøre for å sikre smittevernet når det nå kan bli flere passasjerer på trikker, busser og tog?

Dette har vi spurt Vy, Ruter, Skyss og ATB om.

De påpeker at de er avhengige av ansvarlige passasjerer som bidrar til lave passasjertall, for å få dette til. Dermed vil det være opp til passasjerene ikke å reise, dersom det er for fullt på transportmidlene.

Her er kollektivselskapenes tiltak

Slik skal de sørge for tilstrekkelig avstand og mindre trengsel på busser, tog og trikk:

Dette sier Ruter:

- Vi gjennomfører en rekke tiltak sammen med operatørene. Det ble igangsatt en rekke smitteverntiltak tidlig som har fungert etter hensikten (stengt første dør, stoppet kontantbetaling og så videre). I tiden fremover vil nok flere reise kollektivt igjen og vi gjør derfor ytterligere grep, og annethvert sete om bord i alle busser, T-baner, trikker og båter vil sperres av. Det gjøres for hjelpe passasjerene til å holde en meters avstand om bord, for å unngå smitte for de som må reise kollektivt, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen.

Dette sier Vy:

- Vi merker seter på lokaltogene og de korte regiontogene våre, samt at på de lange regiontogene er setene mot midtgang sperret for salg. Vi informerer også om bord i togene via skjermer og høyttalere. Videre ber vi reisende unngå de travleste tidene på døgnet, utnytte all kapasitet om bord i toget ved å benytte alle vogner og innganger. Videre oppfordres de til å vurdere andre avganger enn den de vanligvis tar hvis de vet at det normalt er mange reisende på denne avgangen. Vi ber reisende kjøpe billetten digitalt og vise denne frem uoppfordret til vårt personale, sier kommunikasjonssjef Gina Scholz.

Dette sier Skyss:

- Skyss/Kringom i Vestland har siden midten av mars lagt opp til at det skal være god avstand mellom de reisende på transportmidlene. For to uker siden begynte vi i likhet med mange andre fylker å merke annethvert sete, slik at det skal være lettere for de reisende å forholde seg til avstandsreglene.

- Vi har siden midten i mars informert på alle våre informasjonsflater om at folk må unngå å reise kollektivt hvis de kan reise på andre måter, og at de må holde avstand, passe på hånd- og hostehygiene og vente på neste avgang hvis de ser at det ikke er plass til å holde god avstand, sier pressekontakt Ingrid Dreyer.

Dette sier AtB (kollektivtilbudet i Trøndelag):

- AtB velger å videreføre tiltak som ble iverksatt i midten av mars med ekstra renhold, kontaktløs billettering, ingen inngang foran, sperring mot sjåfør og generell informasjon i ulike kanaler om smittevern og reiseråd.

- Akkurat nå jobber vi med merking av dører, vinduer og seter knyttet til å holde avstand. Merkingen skjer på våre bylinjer, altså buss og trikk i Stor-Trondheim, i tillegg til de mest trafikkerte regionlinjene. Vi har valgt å gå for merking på seteryggen foran passasjerene, blant annet fordi dette muliggjør at reisende fra samme husstand kan sitte sammen. Vi henger også opp plakater med informasjon om smittevern, og kontaktløs billettering på mange holdeplasser akkurat nå, sier Grethe Opsal, direktør for kommunikasjon og drift.

Ber passasjerene om å bidra

Retningslinjene for smittevern på kollektivtransporten er også svært avhengig av at passasjerene tar ansvar selv, påpeker flere av selskapene.

Ruter påpeker at oppfordringen om å unngå å reise kollektivt hvis man ikke må, som regjeringen gikk ut med da coronasituasjonen var et faktum, fremdeles gjelder.

- Det er svært viktig at kunder vurderer om de kan gå/sykle eller reise utenfor rush/unngå å reise, sier Dahl Johansen.

Dreyer i Skyss sier til Dinside at det foreløpig er god nok plass om bord på de fleste avganger, men at de regner med flere reisende fremover nå som skoler, studiesteder og mange arbeidsplasser begynner å åpne igjen.

- I tråd med rådene fra Helsedirektoratet anbefaler vi at folk unngår å reise kollektivt hvis de kan reise på andre måter, sier Dreyer, og legger til at de ikke har så mange muligheter til å øke tilbudet mer, siden alle sjåfører og busser som de disponerer gjennom kontraktene sine nå er i trafikk.

- Når alle skal holde avstand, har vi bare plass til halvparten så mange passasjerer som vanlig på hvert transportmiddel, og vi er derfor avhengige av fortsatt lave passasjertall for å kunne tilby en trygg reise, understreker hun.

I AtB har de nå gått tilbake til normal busstrafikk, til tross for en betydelig reduksjon i antall reisende. Direktøren forteller at de følger nøye med på trafikken i hele Trøndelag og setter inn ekstra kapasitet dersom de registrerer fulle busser, eksempelvis på morgenen når mange må reise kollektivt på jobb. Ved varig ekstra kapasitet på noen linjer, vil de informere om dette på nettsidene sine.

- Samtidig oppfordrer vi våre reisende til ikke å reise kollektivt om de ikke må, og å vente på neste avgang dersom det er mange om bord i bussen, legger Opsal til.

Ruter legger til at de etter 27. april har gått tilbake til et tilnærmet ordinært rutetilbud, slik det opprinnelig var satt opp i rutetabellene.

Vy sier at de fortløpende vurderer tilbudet på de strekningene hvor det i dag fortsatt er endringer i rutetilbudet.

- Når det gjelder det sentrale Østlandet, kjører vi med full kapasitet. Det er fortsatt langt færre reisende om bord i togene våre, selv om vi ser at flere etter hvert velger å reise, sier Scholz.

Avhengige av selskap og passasjerer

Vi har spurt Helsedirektoratet om de mener kollektivselskapene har fulgt opp retningslinjene for smittevern godt nok, og om det er godt nok at kollektivselskapene tilrettelegger for avstand, men samtidig legger det siste og avgjørende ansvaret på passasjerene.

Fagdirektør Svein Lie sier til Dinside at det pågår en nasjonal dugnad der alle må gjøre sitt for å følge regjeringens smittevernråd.

- Helsedirektoratet forventer at dette etterleves både av selskapene og av passasjerene. Vi kontrollerer ikke dette, sier Lie.

- Vi forventer at selskapene vil sette inn tiltak dersom det viser seg at reglene ikke følges. Vi må også kunne forvente at hver enkelt av oss tar sin del av ansvaret, understreker Lie i Helsedirektoratet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!