Slik klager du på flyselskapene

Klagenemnda for rutefly er på plass, og venter på dine klager.

Du kan klage på flyselskapenes tjenester - blant annet forsinkelser.
Du kan klage på flyselskapenes tjenester - blant annet forsinkelser. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Etter ett års arbeide er flyklagenemnda stort sett på plass. De skal hjelpe deg og flyselskapene til å enes i vanskelige tvister.

- Joda, nemnda er i gang; Den ble igangstartet fra 1/1. Nå gjelder det å få inn saker til nemnda, men det blir neppe noe stort problem, sier Terje Sørensen, seksjonssjef for juridisk seksjon i Forbrukerrådet.

Uklart bilde

Klagenemnda for rutefly blir et klageorgan likt Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Det er et uavhengig klageorgan som skal hjelpe til løsning i vanskelige tvistemål. Inntil nå har det vært opp til den enkelte og flyselskapet å komme til enighet, noe som ikke alltid har vært enkelt. Forbrukerrådet har fått en del forespørsler om hjelp i slike saker, som ikke er underlig med dagens forvirrende lovverk hva gjelder luftfart.

- Vi i Forbrukerrådet får en del henvendelser om slike saker, og det er forståelig, for det er litt problematiske regler. Klagene avgjøres etter norsk lov og etter utenlandske konvensjoner – dette gjør at det er et veldig uklart rettslig bilde, sier seksjonssjef Sørensen.

- Problemet er at det er ingen rettspraksis, ingen domstolsavsigelser på dette området. Nemnda får en ny oppgave i å kartlegge innholdet i de reglene som finnes, slik at reglene blir klare, sier jurist Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyklagenemnda tar kun klager som omhandler Braathens, Widerøe og SAS.
Flyklagenemnda tar kun klager som omhandler Braathens, Widerøe og SAS. Vis mer

Kun norske selskaper

Til den nye klagenemnda kan du kun klage inn saker som omhandler de norske flyselskapene; Altså Braathens, SAS og Widerøe. Det har vært jobbet med å få med utenlandske selskaper i ordningen, men disse har dessverre ikke vært like entusiastiske.

- Vi prøvde å trekke inn utenlandske sekskaper fra starten, men de var ikke interessert. Det betyr at de norske selskapene kan benytte dette til en konkurransefordel. Som forbruker stiller du bedre ved en eventuell klage overfor et norsk selskap, enn overfor et utenlandsk. Men vi vil fortsette arbeidet med å få flest mulige selskaper med i ordningen – også utenlandske, forteller Sørensen.

Utenlandske passasjerer som reiser med norske flyselskaper kan klage gjennom den norske flyklagenemnda, men per i dag har norske forbrukere få klagemuligheter på utenlandske flyselskaper.

- Men jeg vil ikke se bort fra at vi får en smitteeffekt, slik at det også opprettes utenlandske flyklagenemnder, sier Sørensen optimistisk.

Den norske flyklagenemnda gir deg som forbruker bedre sikkerhet dersom det skulle oppstå klandreverdige episoder – og ifølge Sørensen er det også en god ordning for flyselskapene.

- Jeg tror at flyselskapene ser seg tjent med ordningen, også ut i fra taktiske hensyn. De får jo en del klager, og mange går greit – men så kan de sende de vanskeligste sakene over til klagenemnda så de kan komme med en nøytral uttalelse, sier Terje Sørensen.

Rådgivende

Nemnda har fem representanter; To representanter fra Forbrukerrådet, to fra flyselskapene og en nøytral formann. Flyselskapenes representanter kan ikke være med og vurdere saker som omhandler eget selskap.

Nemnda gjør vedtak og kommer med uttalelser i hver klagesak. Som praksisen er i andre klagenemnder, er vedtakene i utgangspunktet rådgivende. Uttalelsen er ingen domsavsigelse, så flyselskapet ikke rette seg etter den, men ifølge Sørensen i Forbrukerrådet er det gjengs praksis å følge klagenemndas vedtak.

- Vedtakene er i utgangspunktet rådgivende, men flyselskapene har skrevet under på at de forplikter seg til å følge nemndas vedtak så lenge saken ikke har prinsipiell verdi. Dersom selskapet beslutter ikke å følge vedtaket, skal nemnda underrettes innen tre uker, forteller seksjonssjefen.

Dette kan du klage på

Du kan kun klage på saker som omfatter norske flyselskaper. Avtalen definerer at klagenemnda skal behandle saker som går på flyselskapenes tjenester. De behandler kun saker for den enkelte forbruker – ikke tilfellene der det er snakk om tjenestereiser. Nemnda kan behandle saker hvor det er snakk om at forbrukeren taper på grunn av brudd på deltagende flyselskaps avtalte tjenester. Nemnda kan også behandle saker knyttet til salg av flybilletter med de norske flyselskapene, fra reisebyråer.

- Du kan klage på alt du er misfornøyd med, men det avgjørende for om du har en sak som vil føre frem, er om selskapet bryter noen regler eller forpliktelser som gjelder. Man har jo et regelverk for flyreiser; Det finnes regler på endel områder, som overbooking, kanselleringer, forsinkelser, misforståelser ved bestilling, feil informasjon, lang ventetid, og ødelagt, tapt eller forsinket bagasje, forteller jurist Jon Andreas Lange.

  • Slik går du frem for å klage på ruteflyenes tjenester.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.