Slik er testen gjennomført

Dette er fjerde året på rad at ADAC tester rasteplasser og servicestasjoner på kontinentet.

Hvordan er det med lekeområder for barna? Bilde fra rasteplassen Dresdner Tor i Tyskland.
Foto: ADAC
Hvordan er det med lekeområder for barna? Bilde fra rasteplassen Dresdner Tor i Tyskland.
Foto: ADAC Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Hvordan er sanitærforholdene? Bilde fra testtaperen i Ungarn.
Foto: ADAC
Hvordan er sanitærforholdene? Bilde fra testtaperen i Ungarn.
Foto: ADAC Vis mer

Til sammen 65 rasteplasser og bensin- og servicestasjoner har fått besøk av ADACs testpanel; 20 i Tyskland, fem i Frankrike og Italia, fire i Østerrike, tre i Sveits, Tsjekkia og Ungarn, og to i Slovenia. Testen er gjennomført på store utfartsdager i påsken, for å få en opp imot lik situasjon med den som møter familien på sommerferietur.

Grunnlaget for testen har vært behovet for en familie på fire, hvorav ett spedbarn. Stasjonene er besøkt i samme tidsrom, og to ganger av uavhengige testpersoner – for at resultatene ikke skulle bli påvirket av tilfeldigheter. Alle stasjonene i testen ligger ved store utfartsveier, og er merket med kniv og gaffel langs veien.

Testpersonene har hatt en likelydende sjekkliste, og for å undersøke servicevillighet, har de hatt et likelydene spørsmålsark. Testpersonene er hotellfagfolk eller hotelldirektører i Swiss Gastro Consulting. For å undersøke sanitære forhold er det tatt prøver av toalettringer, toalettdører og stellebord, som er analysert av et medisinsk laboratorium.

Det er sett på følgende forhold:

  • Trafikk/trafikksikkerhet: Trafikksikkerhet ved inn- og utkjørsel, sikkerhet ved fotgjengerområder, benker og utearealer.

  • Synsinntrykk av utearealene: Tilstand på benker, bord og lekeområder. Renslighet, tilgjengelighet av søppelkasser.

  • Adgang og inneområder: Skilting til områdets fasiliteter, manykart, tilgang for rullestolbrukere.

  • Mat: Luftkvalitet, støybegrensning, lekehjørne for barna, mat- og drikketilbud, kvalitet på forhåndsbestemt testmeny (mineralvann, liten salat, billigste nudelrett, en kopp kaffe), ryddeservice eller container.

  • Butikk/kiosk: Tilgjengelighet av alle produktene på den forhåndsoppsatte listen: Babybleier, mineralvann, vann, sjokolade, tannbørste med tannpasta, telefonkort, sandwich/pølse/snack.

  • Service: Personalets tilstedeværelse/synlighet, vennlighet og hjelpsomhet. Standardspørsmål om neste reparatørverksted, rimelig hotell/campingplass i nærheten, eller ønske om hjelp til å få lade mobiltelefonen.

  • Kommunikasjon: Tilgjengelighet av mynttelefoner, telefoner hvor du kan benytte kredittkort og telefoner spesielt for funksjonshemmede. Skilting av telefonene. Tilgjengelighet av trafikkinformasjon og lokale overnattingsmuligheter.

  • Miljø: Bruk av engangsservice, kildesortering, tømming av kontainere.

  • Hygiene: Renhet, utstyr, vedlikehold, lukt fra toalettene, vaskedokumentasjon. Tilgjengelighet til handikaptoalett. Tilstand og tilgjengelighet av stellerom og dusj. Hygienetest av toalettsetet, toalettdøren og stellebord.

  • Priser:Pris på testmenyen, pris for diverse varer i butikken, og pris for benyttelse av dusjen.
  • Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Her kan du se hvordan alle 65 rasteplassene kommer ut i testen.

  • Kart: Her finner du de testede stasjonene.

  • Hva koster nudlene? En kort prisliste med billigste og dyreste mat og drikke.
  • Tilbake til hovedartikkelen.