Slik er testen gjennomført

Dette er fjerde året på rad at ADAC tester rasteplasser og servicestasjoner på kontinentet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Hvordan er det med lekeområder for barna? Bilde fra rasteplassen Dresdner Tor i Tyskland.
Foto: ADAC
Hvordan er det med lekeområder for barna? Bilde fra rasteplassen Dresdner Tor i Tyskland.
Foto: ADAC Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Hvordan er sanitærforholdene? Bilde fra testtaperen i Ungarn.
Foto: ADAC
Hvordan er sanitærforholdene? Bilde fra testtaperen i Ungarn.
Foto: ADAC Vis mer

Til sammen 65 rasteplasser og bensin- og servicestasjoner har fått besøk av ADACs testpanel; 20 i Tyskland, fem i Frankrike og Italia, fire i Østerrike, tre i Sveits, Tsjekkia og Ungarn, og to i Slovenia. Testen er gjennomført på store utfartsdager i påsken, for å få en opp imot lik situasjon med den som møter familien på sommerferietur.

Grunnlaget for testen har vært behovet for en familie på fire, hvorav ett spedbarn. Stasjonene er besøkt i samme tidsrom, og to ganger av uavhengige testpersoner – for at resultatene ikke skulle bli påvirket av tilfeldigheter. Alle stasjonene i testen ligger ved store utfartsveier, og er merket med kniv og gaffel langs veien.

Testpersonene har hatt en likelydende sjekkliste, og for å undersøke servicevillighet, har de hatt et likelydene spørsmålsark. Testpersonene er hotellfagfolk eller hotelldirektører i Swiss Gastro Consulting. For å undersøke sanitære forhold er det tatt prøver av toalettringer, toalettdører og stellebord, som er analysert av et medisinsk laboratorium.

Det er sett på følgende forhold:

  • Trafikk/trafikksikkerhet: Trafikksikkerhet ved inn- og utkjørsel, sikkerhet ved fotgjengerområder, benker og utearealer.

  • Synsinntrykk av utearealene: Tilstand på benker, bord og lekeområder. Renslighet, tilgjengelighet av søppelkasser.

  • Adgang og inneområder: Skilting til områdets fasiliteter, manykart, tilgang for rullestolbrukere.

  • Mat: Luftkvalitet, støybegrensning, lekehjørne for barna, mat- og drikketilbud, kvalitet på forhåndsbestemt testmeny (mineralvann, liten salat, billigste nudelrett, en kopp kaffe), ryddeservice eller container.

  • Butikk/kiosk: Tilgjengelighet av alle produktene på den forhåndsoppsatte listen: Babybleier, mineralvann, vann, sjokolade, tannbørste med tannpasta, telefonkort, sandwich/pølse/snack.

  • Service: Personalets tilstedeværelse/synlighet, vennlighet og hjelpsomhet. Standardspørsmål om neste reparatørverksted, rimelig hotell/campingplass i nærheten, eller ønske om hjelp til å få lade mobiltelefonen.

  • Kommunikasjon: Tilgjengelighet av mynttelefoner, telefoner hvor du kan benytte kredittkort og telefoner spesielt for funksjonshemmede. Skilting av telefonene. Tilgjengelighet av trafikkinformasjon og lokale overnattingsmuligheter.

  • Miljø: Bruk av engangsservice, kildesortering, tømming av kontainere.

  • Hygiene: Renhet, utstyr, vedlikehold, lukt fra toalettene, vaskedokumentasjon. Tilgjengelighet til handikaptoalett. Tilstand og tilgjengelighet av stellerom og dusj. Hygienetest av toalettsetet, toalettdøren og stellebord.

  • Priser:Pris på testmenyen, pris for diverse varer i butikken, og pris for benyttelse av dusjen.
  • Her kan du se hvordan alle 65 rasteplassene kommer ut i testen.

  • Kart: Her finner du de testede stasjonene.

  • Hva koster nudlene? En kort prisliste med billigste og dyreste mat og drikke.
  • Tilbake til hovedartikkelen.