Slik blir du pilot

Du kan utdanne deg til pilot enten i Norge eller i utlandet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lengden på utdannelsen avhenger svært av hvordan du velger å gjøre det. Du kan ta det som et fulltidsstudium, eller du kan ta det som moduler over tid.

For å jobbe som trafikkflyger i Norge og Europa må du ha et JAR-SCL-sertifikat.

Godkjente norske

Det er luftfartsverket som godkjenner skoler og undervisningsopplegg. Per i dag finnes det fire godkjente skoler i Norge. Her er skolene med pris og lengde på studiet, dersom du tar det som et fulltidsstudium:

  • Rørosfly, Røros
    Tid: cirka 2 år
    Pris: cirka 400.000 kroner
  • Agderfly AS, Kjevik
    Tid: 18-24 mnd.
    Pris: cirka 490.000 kroner
    Her er skolens internettside.
  • Nordic Aviation Resources, Torp
    Tid: cirka 2 ½ år
    Pris: 437.000 kroner
    Her er skolens internettside.
  • Norwegian Aviation College, Bardufoss

  • Tid: cirka 20 mnd.
    Pris: cirka 700.000 kroner
    Her er skolens internettside.

    Det er ikke gratis å utdanne seg til pilot, du må regne med 400.000-500.000 kroner i skolepenger. Kost og losji kommer i tillegg. Utdanningen er ikke støtteberettiget i Statens Lånekasse, så du må finansiere det selv. Da kan det være hyggelig å vite at lønningene er gode; eksempelvis er begynnerlønnen for styrmenn i Braathens cirka 400.000 kroner. Kaptein med ansiennitet og tillegg kan tjene opp i mot 1 million.

    Du kan også ta utdannelsen i Forsvaret – dette er billigere, men pliktperioden i Forsvarets tjeneste er 12 år.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Du kan også ta utdannelsen i utlandet, men tar du utdannelsen i USA og ønsker å fly ut fra Norge og Europa, må du ta ekstra kurs for å konvertere flysertifikatet ditt slik at det er gyldig her.

    Ulempen med denne utdannelsen er at det er dyrt, mange må låne det det koster, og du vet ikke når du får jobb etter endt utdannelse.

    Mye om mangt

    - En pilot kan mye om veldig mange fag, sier kaptein Tove Skogheim. Men utdannelsen er veldig ensporet, det er ikke mye å falle tilbake på dersom man mister jobben, fortsetter hun.

    En utdannelse til pilot omfatter veldig mye teori, i fag som meteorologi, navigasjon, lover og bestemmelser, ytelser og begrensninger. Det er selvsagt også flyvetrening, du må ha 200 timer i luften når du tar prøven. 100 av disse timene må du ha vært fartøysjef.

    Generelt god helse

    Reglene for opptak på de forskjellige skolene kan variere. Det finnes imidlertid felles retningslinjer gitt i regelverk fra Luftfartsverket:

    Du må være 18 år for å ta commercial pilot licence. Da kan du være styrmann på fly, bare du har fått utdanning på den flytypen.

    For å være kaptein, må du ha ATPL-sertifikat og du må ha fylt 21 år. Da kan du fly hva som helst, bare du er sertifisert for det.

    Ellers stilles noen medisinske krav:

    Du må være frisk og rask og ikke ha noen alvorlige skavanker. Kort sagt kreves generelt god helse, uten store syns- eller hørselskorreksjoner. Du kan ikke være fargeblind.