Slik blir du kvitt flyskrekken

Kan alle bli kvitt flyskrekken? I følge psykolog Solveig Grenness er prognosene gode. Gjennom flere år som kursleder for flyredde, kan hun slå fast at de aller fleste kan lære seg å mestre flyskrekken.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

”En fobi” kalles flyskrekk på fagspråket. En fobi er en ufornuftig, eller irrasjonell, fryktreaksjon. Personer som lider under fobien er ofte pinlig klar over hvor irrasjonell frykten er, likevel klarer de ikke å styre de sterke følelsene med fornuften.

Etter hvert kan de negative fryktreaksjonene bli så ubehagelige, at hun eller han velger å unngå objektet for fobien. Slik forsterker fobikeren angsten: Ved å stadig unngå å utfordre frykten, bli den stadig mer uovervinnelig.

Eksponeringsterapi

Hvordan kan du bryte denne sirkelen? Først og fremst må du utsette deg for det du er redd for, i dette tilfellet å fly.

Det er dermed ikke sagt at du bør ”ta deg sammen” eller ”hoppe i det”, som velmenende, men akk så forståelsesløse, tunger ynder å hevde. Å følge dette rådet kan i verste fall forverre fobien: Møtet med angsten kan bli så redselsfullt at du aldri mer setter dine ben i en flykabin.

Eksponeringsterapi mot flyskrekk går gradvis, eller i trappetrinn om du vil. Eksponeringen bør i begynnelsen skje i trygge omgivelser. Første trinn kan for eksempel være å besøke en flyplass. Deretter kan du lære deg å slappe av i flykabinen, mens flyet står trygt på bakken. Når du endelig er trygg i kabinen er tiden kanskje moden for litt luft under vingene?

Slapp av

En annen metode som brukes er avslappingsøvelser. For spente muskler kan skape angst og avslappede muskler virker angstdempende.

Det er vanlig å kombinere avslappingsøvelsene med eksponeringsterapi. Tanken er at man ved trening skal lære å slappe av selv i situasjonene man vanligvis er anspent.

Automatiske tanker

Det tredje, og siste, våpenet mot flyskrekken er såkalt kognitiv terapi. Teorien bak behandlingsmåten hevder at det ligger en tanke mellom situasjonen du er i og måten du reagerer på. Men denne tanken er ofte så automatisert at du selv ikke er bevisst den.

Tanker som ofte opptrer hos flyredde er ofte skrekkvisjoner om motorer som stopper, vinger som knekker eller flykapteinens mangelfulle ferdigheter. Eller man kan rette blikket mot selve angsten, føle at man ”holder på å bli gal” eller ”får et hjerteattakk”.

For å kunne erstatte slike irrasjonelle og hemmende tanker må man tilbys et alternativ. Derfor legges det mye vekt på både opplæring rundt flysikkerheten og de kroppslige reaksjonene på angst.

Ingen unnskyldning

Så godt som all terapi mot flyskrekk i dag er bygd opp rundt disse tre metodene: Eksponering, avslapning og kognitiv terapi. Og resultatene har vært oppløftende, særlig når terapien foregår i gruppe. Dermed har du ikke lenger noen unnskyldning for å holde deg på bakken. For trolig kan også du bli kvitt flyskrekken.