Flyreise

Slik ble ombord­stigningen mer effektiv

Flyplassen Gatwick i London testet tiltak som gjorde ombordstigningen tre minutter raskere og gjorde køene mye kortere.

BEEN THERE, DONE THAT: De fleste av oss har stått å hutret eller fått heteslag på flyoppstillingsplassen på grunn av kø inn i flyet. Nå har Gatwick sett på alternative ombordstigningsmåter for å gi reisende en mer effektiv og komfortabel reise, og resultatene er gode. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
BEEN THERE, DONE THAT: De fleste av oss har stått å hutret eller fått heteslag på flyoppstillingsplassen på grunn av kø inn i flyet. Nå har Gatwick sett på alternative ombordstigningsmåter for å gi reisende en mer effektiv og komfortabel reise, og resultatene er gode. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Hvem har ikke stått i lang kø på flyoppstillingsplassen i iskald nordavind, eller i en stekende glassbro, og ventet på å få komme inn i flyet og sette seg?

Og hvem har ikke irritert seg over hvorfor i all verden prioritert ombordstigning finnes, for hva er vel mer kødannende enn å la de som sitter fremst i flyet gå inn først når flyet likevel ikke kan lette før alle har satt seg på plass?

Da har vi godt nytt. Nylig meldte BBC at en test gjennomført på Gatwick flyplass i London reduserte ombordstigningstiden med ti prosent, eller tre minutter.

Flyplassen har nemlig samarbeidet med EasyJet for å finne nye måter for å gjøre ombordstigningen mer effektiv. Så langt har eksperimentene kun vært fra én gate, men flere flyselskap er ventet å bli involvert.

Systematisk seteplassering og «bingo-boarding»

Hvilke tiltak har så vist seg å være mest effektive?

Aftenposten har trukket fram to tiltak:

  1. Å plassere passasjerer på vindusrekkene først, med start bak i flyet, etterfulgt av setene i midten og til slutt langs midtgangen. Også gruppe eller familier som må sitte sammen starter bakerst, men blir plassert etter rader. De ulike ombordstigningsmønstrene er avhengig av hvor mange familier eller enkeltpassasjerer som skal reise.
  2. Gatwick eksperimenterer også med måter å sørge for mindre kø på gaten. I stedet for å informere over høyttaler om hvilke seterader som kan stille seg i kø, skal passasjerer via digitale skjermer se når deres sete er klart for ombordstigning. Flere passasjerer i testprosjektet omtaler dette som «bingo-boarding».

Ifølge Gatwick er det nærmest umulig å få til effektiv ombordstigning kun via beskjed over høyttaler, og derfor har ordningen med digitale skjermer fungert godt.

Da kan nemlig passasjerene vente med å reise seg til deres setenummer kommer opp på den store skjermen og deretter gå om bord uten å måtte stå i kø.

I testene som er gjort hittil, klarte ett flyselskap boardingen av 158 passasjerer på 14 minutter, noe som er opptil tre minutter raskere enn normalt.

BINGO-BOARDING: Et av tiltakene som er testet er at setet til passasjeren lyser når det er klart for boarding. Foto: Gatwick.
BINGO-BOARDING: Et av tiltakene som er testet er at setet til passasjeren lyser når det er klart for boarding. Foto: Gatwick. Vis mer

- Urealistiske effektivitetstiltak

Mediesjef Knut-Morten Johansen i Sas sier at de er kjente med testene som er gjort for effektivisering av ombordstigningen. De har også gått inn i denne delen av flyenes bakkestopp i sitt punktlighetsprogram, samt gjort egne tester.

- De mest effektive variantene er urealistiske i det virkelige liv, siden passasjerene selvsagt ikke går gjennom et drillprogram før de skal fly. Tiden ombordstigningen tar, varierer og beror på antall passasjerer og om det går an å bruke inngangen bak i flyet. Det er også et serviceelement i ombordstigningen, altså at de reisende skal behandles med verdighet, sier Johansen til Dinside.no.

Passasjerer med prioritert ombordstigning er gjerne de som reiser hyppigst, og forsinker selve prosessen i liten grad ved å gå inn i flyet først, legger han til.