Coronavirus

Slik avbestiller du ferien

Når, hvor og hvordan. Her er svarene du trenger om avbestilling av ferie eller reiser.

HVA SKJER MED FERIEN? Hva skjer med ferien din i år? Må du avbestille? Og kan du få pengene tilbake? Pass på fristene dersom du vil ta det på reiseforsikringen! Foto: Shutterstock/NTB scanpix
HVA SKJER MED FERIEN? Hva skjer med ferien din i år? Må du avbestille? Og kan du få pengene tilbake? Pass på fristene dersom du vil ta det på reiseforsikringen! Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Utenriksdepartementets reiseråd som fraråder reiser til alle land i verden, i første omgang fram til 14. april, gjør at mange reiser ikke kan gjennomføres.

Ifølge en avstemming på Dinside, sier 62 prosent at de har bestilt en feriebolig som de nå vurderer å avbestille.

Har du en reise planlagt for påsken, våren, sommeren - eller høsten - som du nå vurderer å avbestille?

Noen reiseaktører lar deg avbestille og gir full refusjon, mens andre gir deg mulighet til gratis ombooking.

Alle reiseaktørene og forsikringsselskapene har mye å gjøre om dagen, og flere oppfordrer kunder til vente med å ta kontakt dersom det ikke er akutt akkurat nå.

- Vi har sannsynligvis aldri hatt større pågang enn vi har hatt de siste ukene. Pågangen har vært så stor at vi har måttet henstille reisende om å vente med sin henvendelse til avreise nærmer seg. Vi ønsker å prioritere de som skal reise de nærmeste tre dagene, sier pressesjef i SAS i Norge, John Eckhoff.

Dette må du vite om avbestilling av reiser, både i perioden som reiserådet per nå varer - og framover.

#1: Offisielt reiseråd = full dekning

Det er viktig å være klar over hva et offisielt reiseråd fra Utenriksdepartementet egentlig er og hva det betyr for deg. På Utenriksdepartementets nettsider kan du finne reiseinformasjon til alle land, som går mer generelt på sikkerhet, helse osv.

Et offisielt reiseråd utstedes kun unntaksvis, når sikkerhetsrisikoen for nordmenn er slik at vi ikke bør reise eller oppholde oss i et område eller et land, og det er da vanligvis snakk om krig eller uroligheter.

Nå er det utstedt offisielt reiseråd til alle land, foreløpig til 14. april.

Og dette med offisielt reiseråd er viktig å merke seg i forbindelse med reiseforsikringen:

  • Dersom du har bestilt en reise, om det er fly, hotell, leiebil eller annet, så vil reiseforsikringen dekke avbestilling som følge av et reiseråd.
  • Dersom du likevel reiser, på tross av at det er utstedt offisielt reiseråd der du skal reise (som nå altså er alle land), så gjelder ikke reiseforsikringen.

- Det som er viktig å vite er at reiseforsikringen ikke dekker land der det er utstedt et reiseråd. Så de som nå velger å trosse UDs ferske reiseråd, ved å reise ut etter 14. mars, risikerer å sitte igjen med regningen selv dersom noe skulle skje på reisen, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring.

#2: Reiseforsikringen: Dekker reiser til utlandet fram til 14. april

Har du bestilt en reise, hotell eller liknende i utlandet, i perioden som det offisielle reiserådet foreløpig gjelder, vil altså alle reiseforsikringene dekke en avbestilling.

Du kan få refundert penger som du ikke får tilbake fra reiseselskapet når reisen kanselleres.

#3: Reiseforsikringen: Reiser i utlandet utover 14. april

Har du bestilt en reise til utlandet med avreise etter 14. april, for eksempel i vår, sommer eller høst, er dette noe forsikringsselskapet foreløpig ikke vil dekke, ifølge flere av forsikringsselskapene vi har vært i kontakt med.

De fleste sier at de følger reiserådene fra Utenriksdepartementet - og så lenge det foreløpig ikke er utstedt reiseråd for for eksempel sommerferien, vil heller ikke forsikringsselskapet foreløpig dekke dine økonomiske tap ved en eventuell avbestilling.

Men det finnes unntak:

Europeiske reiseforsikring og Fremtind forsikring dekker allerede nå avbestilling av alle reiser, også for perioden utover 14. april.

Så allerede nå kan du altså få refundert eventuelle økonomiske tap dersom du vil avbestille sommerferien nå og reisearrangøren ikke refunderer (alle) pengene. Men avbestillingen må gjøres til fly- eller reiseselskap før 14. april. og de dekker kun det som du ikke får refundert av fly- eller reiseselskap:

- Vi dekker avbestilling av reiser som ble kjøpt før 12. mars, uansett reisemål og framtidig avreisedato. Det som er viktig er at selve avbestillingen hos fly- eller reiseselskapet skjer innen 14. april. Deretter kan man melde saken til oss i etterkant, og aller helst via vårt skadeskjema på nett. Da dekker vi utgifter kundene ikke får dekket av fly- eller reiseselskap, sier Handeland.

Fremtind forsikring dekket først kun reiser til utvalgte område, men har nå utvidet til å dekke reiser i hele verden:

- Vi dekker nå avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist, og uansett hva grunnen er til at du avbestiller, sier Grete Trulsrud, kommunikasjonsrådgiver i Fremtind forsikring.

Hun understreker at for å få erstatning så må du avbestille reisen mellom 12. mars og 14. april 2020. Og reisen må være bestilt før 12. mars 2020.

- Ellers oppfordrer vi kundene våre, og alle andre, til å se an situasjonen og vente med å bestille noen ny tur nå, sier hun videre.

#4: Reiseforsikringen: Reiser i Norge?

Vi har foreløpig kun sett ett forsikringsselskap som sier de vil dekke avbestillinger også innenlands i Norge, gjennom sin reiseforsikring:

- Reiser innenlands dekkes nå på samme måte som utenlands, men igjen må man ta kontakt med flyselskapet/turoperatøren/hotell/cruiseselskapet for å få pengene tilbake derfra først, sier Trulsrud i Fremtind forsikring.

Hun understreker at dette kun gjelder for de som skulle reist før 15. april.

- Vi har ingen avbestillingsdekning for pandemier når det gjelder innenlandsreiser. Men vi dekker avbestillinger knyttet til akutt og uventet sykdom som normalt, sier Handeland i Europeiske - og understreker at reiseforsikringen gjelder som normalt innenlands.

#5: Avbestill hos reiseselskap eller flyselskap først

Alle forsikringsselskapene sier at du først må avbestille hos flyselskap, reiseselskap etc., før du retter kravet videre til dem. Dette er fordi de dekker det som du ikke får refundert fra reiseselskapet.

#6: Mange gir gratis ombooking

Det er mange reiseselskap og flyselskap som tilbyr kundene gratis ombooking til et seinere tidspunkt. SAS og Norwegian har innført «tilgodelapper» eller «verdisjekk» som du kan bruke til å bestille en seinere reise, som gjør at du ikke behøver å bestemme deg for når du vil reise akkurat nå.

- Det beste alternativet for mange nå vil være å velge en verdisjekk («voucher») som kan brukes seinere. Dersom du kansellerer din egen billett har du ikke krav på verdisjekk eller refusjon, sier Eckhoff i SAS.

Dersom du velger verdisjekk, vil selskapene fremdeles sitte på pengene dine, som selvsagt vil være bra for den framtidige driften. Men ved en eventuell konkurs vil du miste pengene dine. Alternativet er da å avbestille og få refundert det du kan få refundert, enten av reisebyrået/flyselskapet eller av forsikringsselskapet.

- De som har fått reisen sin kansellert som følge av UDs reiseråd, har fått valget mellom å få tilbakebetalt penger for hele reisen eller å bestille en ny reise med gode rabatter, sier Siri Røhr-Staff, informasjonssjef i Ving Norge. Dette kan endres så mange ganger man vil.

#7: Ingen refusjon? Jo da, du skal ha skatter og avgifter

Det blir feil å si at du ikke får noen refusjon dersom du takker nei til verdisjekker og heller avbestiller. Ved enhver kansellering, også av lavprisbilletter, har du rett på å få tilbakebetalt skatter og avgifter som gjelder flyplassavgifter, seteavgift og moms.

Dette er bestemt i transportvilkårene.

Du kan måte påregne å bli avkrevd et administrasjonsgebyr for å få refundert dette. Og du må huske å søke om å få det refundert, det skjer ikke automatisk.

Du søker om refusjon av dette fra flyselskapet eller reiseselskapet du har kjøpt billettene.

#8: Automatisk refusjon

Noen reisearrangører vil gi automatisk refusjon til kunder for reiser som skulle gått i perioden fram til 14. april.

Dette gjelder blant annet charterselskapet TUI:

- De som ønsker å kansellere reisen trenger ikke gjøre noe som helst, den vil automatisk kanselleres og pengene blir refundert, sier Nora Aspengren, kommunikasjonssjef hos TUI.

Dersom du ønsker å booke om, må du fremdeles ta kontakt med selskapet.

#9: Ikke akutt? - Vent med å kontakte oss

- Kontakt oss gjerne nå hvis det skjer på nett. Ring bare hvis det er veldig akutt, oppfordrer Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige forsikring.

- Vi ber om at de som har reiser de nærmeste tre dagene om å ta kontakt og at andre reisende venter, sier Eckhoff i SAS, og henviser til at man også godt kan søke m refusjon eller ombooking/verdisjekk fra deres nettsider.

- Vi ønsker gjerne at du venter litt om du ønsker å snakke med oss på telefon. Vi trenger akkurat nå å hjelpe dem som faktisk er på reise. Vi kan derfor ikke svare deg på telefon når det gjelder avbestillinger før etter 14. april, sier Grete Trulsrud, kommunikasjonsrådgiver i Fremtind forsikring.

#10: - Ikke kontakt oss, vi kontakter kundene

Ticket er et av reisebyråene som oppfordrer kunder til å vente med å kontakte dem dersom det er mer enn ei uke til avreise. Og kunder som har fått flyet sitt kansellert vil ifølge selskapet bli kontaktet fortløpende.

- Alle som har en charterreise fram til 14. april blir kontaktet direkte av charterselskapet. Alle kunder som har fått flyene sine kansellert vil bli kontaktet av oss fortløpende for ombooking eller avbooking av billettene sine, så disse trenger ikke kontakte oss, sier Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef i Ticket.

#11: Frist hos forsikringsselskapet?

Du må passe på å avbestille innen fristen som forsikringsselskapet har satt dersom du ønsker å bruke reiseforsikringen. Og sjekk hvilke frister reisearrangøren har for avbestilling.

- Det som er viktig er at selve avbestillingen hos fly- eller reiseselskapet skjer innen 14. april. Deretter kan man melde saken til oss i etterkant, og aller helst via vårt skadeskjema på nett, sier Handeland i Europeiske

Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige forsikring, sier at de må ha kravet innen 12 måneder.

#12: Hvilken dokumentasjon må du ha?

Dersom du vil kreve refusjon fra reiseforsikringen, sier selskapene at du ha avbestilt før du kontakter dem med kravet ditt. Og at du må legge ved denne dokumentasjonen til dem.

- Avbestill først, send deretter melding på nett til oss inklusiv dokumentasjon, sier Rysstad.

- Men vi dekker kun dokumenterte utgifter fly- eller reiseselskap ikke tar, understreker Handeland i Europeiske.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer